SP: ‘Overeenkomst met projectontwikkelaars breekt ons in de toekomst op’

17 juli 2006

SP: ‘Overeenkomst met projectontwikkelaars breekt ons in de toekomst op’

Op 4 juli jl. is er door de gemeenteraad uitgebreid (in beslotenheid) gesproken over de intentieovereenkomst tussen de gemeente en twee projectontwikkelaars voor de ontwikkeling van het centrum van Horst en de gevolgen van eventuele ondertekening hiervan. De SP heeft in deze bijeenkomst aangegeven dat ze per deelplan haar afweging wil maken om op deze manier als gemeente de regie in handen te kunnen houden. Daarnaast is de SP-fractie van mening dat er een duidelijk kader voor de projectontwikkelaars geschapen moet worden als het gaat om het behoud van goede woningen en karakteristieke panden.Het monumentale maar dankzij de projectontwikkelaar verpauperde pand Kruytzer in de Steenstraat

Ook nadat het college van B&W aanpassingen aan de overeenkomst heeft aangebracht, concludeert de SP dat de deelplannen nog steeds niet expliciet zijn omschreven. Daarmee kunnen die deelplannen ook niet hard gemaakt worden en blijft de toekomst van het centrum en daarmee van de karakteristieke en behoudenswaardige gebouwen ongewis.
De voorkeur van de SP gaat uit naar het samen met de betrokken ondernemers herontwikkelen van het centrum. Op deze manier houdt de gemeente de regie in eigen hand en kunnen ondernemers en omwonenden optimaal betrokken worden bij de verdere uitwerking van de plannen. Verder is de SP voorstander van een snelle aanpak van het centrum van Horst.
Centrumplannen snel - samen met ondernemers - oppakken
Gezien de bezwaren van de SP aangaande de gezamenlijke ontwikkeling van de plannen, het ontbreken van een duidelijk kader voor het behoud van beeldbepalende panden en het alternatief dat voorhanden is, kan de fractie niet instemmen met de intentieovereenkomst.

Verdere informatie:
SP fractievoorzitter