Nieuw toetsingskader subsidiëring

19 mei 2006

Nieuw toetsingskader subsidiëring

In de raadsvergadering van dinsdag 16 mei j.l. is de nieuwe subsidieregeling besproken.
Subsidie voor verenigingen
De fractie van de SP heeft er op gewezen dat de nieuwe regeling mogelijkheden biedt om gemeentelijk beleid direct te vertalen in prioriteiten. Ten aanzien van een aantal punten heeft de SP-fractie echter aanvullende voorstellen ingebracht ter verbetering van de regeling.

De SP is van mening dat het nieuwe kader van de subsidieregeling mogelijkheden schept om gemeentelijk beleid direct te vertalen in prioriteiten (toetsingskaders). Dit schept helderheid naar buiten toe.Het vaststellen van doelen en prioriteiten betekent, als het aan de SP ligt, echter niet automatisch dat we voor vier jaar klaar zijn en de deuren kunnen sluiten. Integendeel, juist door de opzet van deze verordening kan de bevolking veel meer betrokken worden bij het stellen van prioriteiten. Het is daarom jammer dat verenigingen maar twee weken de tijd hebben gekregen om te reageren. Hierdoor kan er nooit sprake zijn van een discussie over de opzet van de verordening en de toetsingskaders die zijn geformuleerd. Dit mag - wat de SP betreft - niet meer gebeuren.

Om de mogelijkheid te hebben om over twee jaar eventuele aanpassingen door te voeren heeft de SP, in eerste instantie samen met de PvdA, voorgesteld om het toetsingskader voor twee jaar vast te stellen. Omdat er met de vaststelling van het vernieuwde kader een nieuwe weg wordt ingeslagen, vindt de SP het belangrijk om indien nodig tussentijds bij te sturen. Uiteindelijk was een meerderheid van de gemeenteraad hier geen voorstander van.

In haar inbreng heeft de SP fractie gewezen op het belang van verenigingen in de kleine kernen. Deze verenigingen verdienen alle ondersteuning als het aan de SP ligt.
Hetzelfde geldt voor ouderenorganisaties. In het nieuwe toetsingskader is de leeftijd voor subsidiabele leden van ouderenorganisaties verhoogd naar 65 jaar. De SP denk dat wanneer het gaat om het betrekken van ouderen en hun organisaties bij de maatschappij, het belangrijk is dat ook de ‘jongere leden’ van 55 tot 65 jaar subsidiabel zijn, want juist deze leden vormen vaak het kader van deze organisaties. Het college van B&W wil de subsidie voor deze groep ouderen afschaffen.

De SP vindt het belangrijk dat organisatoren van evenementen als Knorpop zekerheid hebben. KnorpopDe nieuwe opzet van het toetsingskader biedt hier in de vorm van een stimulerings-subsidie meer mogelijkheden voor. Wel is de SP van mening dat er kritisch naar de evenementen die subsidie ontvangen, gekeken moet worden. Een evenement als de Menwedstrijden moet zelf de broek op kunnen houden en heeft als het aan de SP ligt geen gemeentelijke subsidie nodig.

Voorheen kreeg de Cliëntenraad, een adviesorgaan voor de gemeente met betrekking tot sociale zaken, scholing en ondersteuning vanuit Synthese. In het nieuwe toetsingskader ontvangt de cliëntenraad zelf rechtstreeks een geldelijke subsidie voor het inkopen van kennis en begeleiding. Die subsidie kan de cliëntenraad overal besteden. Dus ook bij een andere organisatie. De SP is hier geen voorstander van. Door de subsidie van Synthese los te koppelen, bestaat de kans dat er bij Synthese kennis verloren gaat. Dit heeft gevolgen voor de verdere continuïteit. Bovendien kan de gemeente hierdoor geen kader meer stellen als het om opleiding en kennisverwerving van de cliëntenraad gaat. De SP vindt dat de gemeente een belangrijke verantwoordelijkheid heeft in de begeleiding, coaching en deskundigheidsbevordering van de cliëntenraad.

Wilt u het volledige commentaar van Thijs Coppus op het "Toetsingskader subsidieverlening 2007-2010" lezen, klik dan hier.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Thijs Coppus: 077-3988100 of thijscoppus@hetnet.nl