Politici boven burgers verheven?

21 maart 2006

Politici boven burgers verheven?

Zijn politici boven de burgers verheven? Die vraag dringt zich op, nu de fracties van CDA, PvdA en VVD weigeren verantwoording af te leggen over de besteding van de ontvangen fractievergoedingen, terwijl verenigingen wèl verplicht zijn verantwoording af te leggen over de besteding van verkregen subsidies. De politici beroepen zich op het feit dat zij bij hun aanstelling als raadslid beloofd hebben eerlijk te zijn. Naar hun mening is die belofte (en voor sommigen de eed) voldoende om er vertrouwen in te kunnen hebben dat de fractiegelden gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn.
De gemeenteraadsvergadering van donderdag 16 maart 2006

Donderdag 16 maart moest de gemeenteraad een verordening vaststellen, waarin onder andere geregeld wordt dat alle fracties jaarlijks een fractievergoeding ontvangen. De vijfkoppige SP-fractie stelde voor de besteding van die fractievergoeding jaarlijks te verantwoorden. Niet door elk jaar bonnetjes te overleggen, maar door een overzicht te geven van de activiteiten, waaraan de vergoeding besteed is. CDA en VVD konden zich aanvankelijk wel voorstellen dat een verantwoording op zijn plaats zou zijn. Waarbij de VVD nog ter discussie bracht of een verantwoording om de vier jaar niet voldoende zou zijn. De PvdA echter zette de voet dwars en stelde bij monde van Birgit Op de Laak dat het bedrag dat de fracties jaarlijks ontvangen – ongeveer € 600 – erg klein is. “Daar hoef je toch geen verantwoording over af te leggen, te meer, omdat wij als raadsleden toch al de eed of belofte hebben afgelegd”. Dat zou volgens de PvdA-fractie voldoende moeten zijn om de politici te kunnen vertrouwen.

In het pleidooi van de PvdA werd aangegeven dat de gemeente streeft naar zogenaamde “regellichtheid”. Het streven naar regellichtheid richt zich op het afschaffen van regels. In dat kader, zo stelde men, moet je nu geen extra regels invoeren voor de controle op de besteding van fractievergoedingen. Hierna haastten de fracties van CDA en VVD zich achter de PvdA te scharen en plotsklaps waren ze hun aanvankelijke instemming met het SP-voorstel vergeten. Het voorstel van de SP werd overbodig genoemd “Want wij zijn zo ook wel te vertrouwen”, werd ook hun motto. Daarbij “vergaten” ze en passant dat de verenigingen in Horst aan de Maas nog maar enkele maanden geleden allemaal een brief hebben ontvangen, waarin hen verzocht wordt verantwoording af te leggen over de besteding van de subsidiegelden. Daarbij gaat het niet om het inleveren van bonnetjes, maar om het aangeven waaraan de subsidies besteed zijn en of dat tegemoet komt aan de bestemming waarvoor de subsidie bedoeld is. Precies hetzelfde als wat de SP voorstelt, waar het gaat om vergoedingen aan politieke partijen.

De SP heeft in het verleden vaker bepleit om de fractievergoedingen af te schaffen. Naar haar mening kunnen de partijen hun activiteiten gemakkelijk financieren met de andere vergoedingen die ze ontvangen. Het betreft een vergoeding voor individuele raadsleden en vergoedingen in natura.