Een mooie uitslag! Maar waar komen toch al die stemmen vandaan?

16 maart 2006

Een mooie uitslag! Maar waar komen toch al die stemmen vandaan?

Dinsdag 7 maart is voor de SP in Horst aan de Maas een gedenkwaardige dag geworden. Maar liefst 3250 mensen stemde op één van de kandidaten van de SP. Dat is ruim één op de vier (om precies te zijn: 25,3%)! Goed voor vijf raadszetels. En in een klap is de SP in Horst aan de Maas de tweede partij in grootte. Ook binnen de SP maakt de afdeling een grote sprong. Een vergelijking van de uitslagen van alle SP-afdelingen die mee gedaan hebben met de verkiezingen leert dat SP Horst aan de Maas op een vijfde plek staat (percentueel). Een geweldig goed resultaat. Een resultaat dat meteen de vraag oproept: Waar komen die stemmen toch allemaal vandaan?

In de media is veel gesproken over de invloed van de landelijke politiek op de gemeenteraadsverkiezingen. In de peilingen zit de SP landelijk uitdrukkelijk in de lift en de landelijke trend zal zeker geholpen hebben, maar er zijn toch ook een aantal lokale factoren die bijgedragen hebben aan de verkiezingsuitslag.

Laten we – waar het gaat om de lokale factoren – beginnen met de lijsttrekker. Thijs Coppus! Met zijn vierentwintig jaar de jongste lijsttrekker van alle partijen. Een belangrijke factor, want sinds de laatste verkiezingen – in Horst aan de Maas al weer bijna zes jaar geleden zijn er veel nieuwe (jonge) kiezers bijgekomen. Dat was ook de reden om in het bijzonder voor de jeugd een aparte verkiezingsfolder te verspreiden. Maar alleen de leeftijd kan geen verklaring zijn voor het feit dat Thijs Coppus de meeste stemmen (1528) kreeg. Zijn door vriend en vijand geroemde optreden tijdens het op TV uitgezonden verkiezingsdebat op 6 maart heeft zeker bijgedragen aan het succes. Rustig, helder en “to the point”. Zo mag de bijdrage van Thijs aan het verkiezingsdebat gekenschetst worden. En vergeleken met de andere lijsttrekkers (Arie Stas uitgezonderd) heeft Thijs de afgelopen jaren natuurlijk al bekendheid opgebouwd in verband met zijn optreden in de gemeenteraad.

Belangrijk was ook het feit dat de SP er in geslaagd is naast kandidaten uit Horst ook in America, Griendtsveen, Grubbenvorst, Hegelsom en Melderslo goede kandidaten te kunnen presenteren. Kandidaten die de SP ook in die plaatsen een herkenbaar gezicht gaven. In Griendtsveen stemde één op de drie inwoners SP (vooral op Piet van Beek). En dat ondanks een sterke concurrent op de lijst van het CDA! Een geweldige prestatie van Piet. In America scoorde de SP ruim dertig procent, een resultaat dat vooral op het conto van nieuwkomer Michael van Rengs kan worden geschreven. In Grubbenvorst behaalde de SP tussen de 20 en ruim 25%. Bij de vorige verkiezingen was dat nog maar 5%. Naast het succes van de plaatselijke kandidaat, Henk van Hemert, speelde hier zeker ook mee dat de SP steun heeft geboden aan de Grubbenvorstenaren in de kwestie van de verdwenen speelvoorzieningen en de dreigende komst van een Zandverwerkingsinstallatie. Melderslo tekende voor het succes van Frank Spreeuwenberg, die met zijn 153 stemmen met voorkeur in de raad gekozen werd, ware het niet dat binnen de SP voor het bezetten van raadszetels de volgorde van de lijst wordt aangehouden. Wilma Kurvers was in Hegelsom de grote SP-knaller. Zij was daar de onbetwiste winnares. Haar tweede plaats op de lijst, haar bekendheid, zowel in Hegelsom zelf als bij vele burgers in Horst aan de Maas, die ze bij problemen met de gemeente persoonlijk ondersteuning heeft gegeven, waren daar ongetwijfeld mede debet aan. Tenslotte speelde mee dat veel vrouwen op Wilma gestemd hebben. In de onderlinge “concurrentie” neemt Wilma Kurvers de tweede plaats in, na Birgit op de Laak (PvdA), maar vóór Marcella Dings (CDA), die toch ruim vijf jaar de kans heeft gehad zich te profileren.

De mensen die de SP vertegenwoordigen, trekken kennelijk veel stemmen. Vooral in de kernen buiten Horst. Dat is de conclusie die uit voorgaande getrokken mag worden. Voor Horst geldt dat in veel mindere mate. Weliswaar hebben de lijsttrekker Thijs Coppus en de lijstduwer, Paul Geurts, beiden wonend in Horst, in Horst behoorlijk wat stemmen gehaald, dat kan niet dé verklaring zijn voor de winst. De SP is altijd al sterk geweest in Horst. Bij de vorige verkiezingen haalde de SP daar al behoorlijk veel stemmen. Maar nu is de SP in twee stembureau’s de grootste partij. In het gemeentehuis haalde de SP bijna 35%, in OJC Niks stemde een op de drie kiezers SP. De winst van de SP kan hier alleen maar verklaard worden door het feit dat de SP aansluit bij wat leeft onder de mensen. De problemen in het centrum van Horst, het geknoei van het CDA-, PvdA- en VVD-college in de kwestie van de bibliotheek, de tariefsverhogingen van de gemeentelijke accommodaties die de verenigingen behoorlijk parten hebben gespeeld en vooral de manier waarop de wethouders, Dings en Jenniskens van het CDA voorop, er in slaagden de bewoners tegen de haren in te strijken. Het waren voor veel kiezers even zovele redenen hun stem aan de SP te geven in plaats van aan het CDA. En dat laatste is een belangrijke constatering. Veel mensen die voorheen CDA stemden, kozen nu voor de SP. En vooral die uitkomst legt een zware hypotheek op het functioneren van de SP in de komende vier jaren. In die vier jaren zal de SP – zowel de fractie, als de actieve mensen in de afdeling – moeten bewijzen dat ze die stemmen dubbel en dwars verdient hebben. Dat mensen op de SP kunnen bouwen. De afgelopen 16 jaar is de SP daar in Horst aan de Maas ruimschoots in geslaagd. En dat biedt vertrouwen voor de toekomst. Maar die toekomst moet niet alleen waar gemaakt worden door de huidige groep van actieve mensen. Die moet uitgebreid worden. Dat zal één van de belangrijkste taken worden voor de SP-afdeling. Meer leden en vooral ook: meer actieve leden. Dat biedt de beste garantie voor een SP die actief is onder de mensen en die er daardoor het beste in slaagt de belangen van mensen in de gemeenteraad te verwoorden.