SP vraagt aan partijen in gemeenteraad verantwoording fractievergoeding

3 februari 2006

SP vraagt aan partijen in gemeenteraad verantwoording fractievergoeding

Elk jaar krijgen CDA, PvdA, VVD, SP en D66 een zogenaamde fractievergoeding . Het CDA ontvangt per jaar € 1300, PvdA, VVD en SP ieder € 900 en D66 € 800. Al vaker heeft de SP gepleit voor afschaffing van deze post, omdat de fracties via andere potjes toch al voldoende ondersteuning krijgen. Desondanks wordt elk jaar opnieuw – haast automatisch – die post op de begroting opgevoerd. De SP stelt de andere fracties nu voor, jaarlijks verantwoording af te leggen over de besteding van deze gelden.

De aanleiding voor dit voorstal is een artikel in Dagblad De Limburger van 27 januari, waarin vermeld stond dat de fracties in de gemeenteraad van Helden vastgesteld hebben dat dit geld nauwelijks gebruikt wordt. In Helden hebben fracties besloten dat het fractiegeld dat niet gebruikt wordt, teruggestort wordt in de gemeentekas. In Horst aan de Maas zou dit volgens de SP officieel geregeld moeten worden. Naar de mening van de SP dienen de fracties in de gemeenteraad verantwoording af te leggen over het gebruik van de fractievergoedingen en niet gebruikt geld zou teruggestort moeten worden.

De SP stelt de andere fracties (CDA, PvdA, VVD en D66) voor, om aan de regels m.b.t. de fractievergoedingen toe te voegen dat m.b.t. de besteding verantwoording afgelegd wordt en bij niet besteding de gelden terug te storten. De SP vraagt de andere fracties uiterlijk één week vóór de eerstvolgende raadsvergadering te reageren, zodat de SP – mede op basis van de reacties – een initiatiefvoorstel kan opstellen, dat behandeld kan worden in de raadsvergadering van februari 2006.