SP: voor duurzame landbouw!

2 februari 2006

SP: voor duurzame landbouw!

Voor de komende verkiezingen heeft de SP 10 SPeerpunten. In de periode voor de verkiezingen op dinsdag 7 maart zullen we steeds één van die Speerpunten nader toelichten. Tot nu toe zijn we ingegaan op: Meer democratie; Ouderen wonen zolang mogelijk in eigen buurt of dorp; Ruimte voor de jeugd! en Steun aan het verenigingsleven.
Deze keer gaan we in op het speerpunt: Vóór duurzame landbouw.
De volgende keren kunt u lezen over de volgende speerpunten: Geen bezuiniging op dienstverlening; Sociale politiek; Woonlasten omlaag en meer huurwoningen; Openbare voorzieningen op maat in alle kernen en Een veilige buurt voor iedereen.
Vandaag dus: Vóór duurzame landbouw

De afgelopen jaren hebben we gezien dat het college van CDA, PvdA en VVD inzetten op een verdere schaalvergroting en intensivering. In plaats van de mogelijkheden voor het realiseren van projecten in het kader van biologische en duurzame landbouw te onderzoeken, is er gekozen voor grootschalige projecten als de Floriade en Californië.

In haar huidige programma pleit het CDA in Horst aan de Maas voor een verdere schaalvergroting en intensivering van de landbouw. Bedrijven moeten de kans krijgen om verder te groeien en hun activiteiten verder te intensiveren.
Het CDA gaat er vanuit dat Nederland door voor een steeds verdere schaalvergroting van de landbouw te kiezen een blijvende rol kan blijven spelen op de wereldmarkt.

De SP vraagt zich af welke rol de Nederlandse landbouw nog kan spelen op een steeds groter wordende wereldmarkt. Landen als China, India en Brazilië zijn steeds verder in opmars. In deze landen is veel meer ruimte en liggen de lonen stukken lager dan bij ons.

De SP is geen voorstander van verdere schaalvergroting van de landbouw. Want we moeten niet kiezen voor de kwantiteit, maar voor de kwaliteit. Hierdoor kunnen we onderscheid maken ten opzichte van de producten die vanuit de ‘nieuwe economieën’ de wereldmarkt overspoelen. Daarnaast kunnen we ons als regio op nationaal niveau onderscheiden. Want onder het mom van ‘innovatie’ wil iedere Nederlandse agrarische regio zich met grootschalige land- en tuinbouwprojecten op de kaart zetten.

De werkelijke kansen liggen niet in grootschalige projecten, maar in de kleinschalige projecten. Denk aan biologische en duurzame landbouw, toeristische projecten en zorgboerderijen. In plaats van alles nog verder op te blazen, moeten we de landbouw ruimte geven om ze zo te verbreden en te verrijken. Als het aan de SP ligt worden kleinschalige initiatieven ondersteund, krijgen gezinsbedrijven de ruimte en worden er pilot-projecten voor biologische landbouw opgezet.

Laten we ons onderscheiden en kiezen voor échte duurzaamheid!