SP: Starten eigen bedrijf stimuleren.

27 februari 2006

SP: Starten eigen bedrijf stimuleren.

De SP-fractie pleit in een brief aan B&W van Horst aan de Maas voor betere ondersteuning van uitkeringsgerechtigden die een eigen bedrijf willen starten.
De Geus De aanleiding van het pleidooi van de SP is het rapport “Ondernemend de uitkering uit” van de ministers De Geus en Brinkhorst.
Brinkhorst In de brief bekritiseert de SP het terughoudende beleid van het college op dit punt. Daarbij baseert de SP zich op eerdere discussies over de uitvoering van de Wet Werk en Bijstand (WWB) en de bestudering van een dossier van uitkerings-gerechtigden die een bedrijf wilden beginnen.

Bij de bespreking van de invoering van de WWB in Horst aan de Maas vormde de ondersteuning van uitkeringsgerechtigden die een eigen bedrijf willen beginnen een discussiepunt tussen SP-fractie en verantwoordelijk wethouder Stas. Het college heeft als uitgangspunt gekozen dat reïntegratietrajecten zo kort mogelijk moeten zijn. Daar kon de SP zich in vinden, ware het niet dat voor de SP geldt “de kortste weg gezien vanuit de werkzoekende”. Meer in het algemeen houdt het college een terughoudend beleid aan, waar het gaat om ondersteunen van uitkeringsgerechtigden bij het starten van een eigen bedrijf. Dat beleid komt niet overeen met het beleid van de rijksoverheid. Onlangs hebben de ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Economische Zaken, De Geus en Brinkhorst immers het onderzoek “Ondernemend de uitkering uit” naar de Tweede Kamer gestuurd. Zij bepleiten een actiever beleid van gemeenten bij het ondersteunen van het potentieel onder de uitkeringsgerechtigden die een eigen bedrijf willen beginnen. Vanaf de intake zou nagegaan moeten worden of iemand belangstelling toont voor het ondernemerschap, waarna betrokkene ondersteuning aangeboden wordt.
Klachten over ondersteuning startende ondernemer
Eind vorig jaar is de SP benaderd door uitkeringsgerechtigden die een eigen bedrijf wilden beginnen en klachten hadden over de werkwijze van de gemeente. Betrokkenen zijn een procedure gestart om in deze hun recht te halen. De SP-fractie heeft het dossier bestudeerd, mede om vast te stellen of er wellicht mogelijkheden zijn om het beleid op dit punt bij te stellen, c.q. te verbeteren. In dat kader – en op basis van de bestudering van het dossier – doet de SP een aantal voorstellen om het beleid te verbeteren. Er dient naar de mening van de SP een gedegen begeleidingstraject aangeboden te worden, onder strikt toezicht van de gemeente en door deskundigen, die ook kennis hebben van de branche waarin de kandidaat-ondernemers willen starten. Verder stelt de SP dat tussentijds voldoende toetsmomenten ingebouwd worden, zodat bedoelde kandidaten tussentijds voldoende mogelijkheden hebben om vast te stellen (a.d.h.v. objectieve criteria) of hun plan kans van slagen heeft en dat voorkomen wordt dat mensen een geheel traject aflopen en aan het einde te horen krijgen dat hun plannen toch niet ondersteund worden door de gemeente;
Bij fundamentele onenigheid over bepaalde zaken dient volgens de SP een onafhankelijke second opinion te worden aangevraagd. De onafhankelijkheid is nu niet gewaarborgd getuige een zin als “Naar mijn mening hebben we beiden (bedoeld worden de behandelende ambtenaar en de “onafhankelijke deskundige”) ons uiterste best gedaan om de afwijzing van het plan (bedoeld wordt het ondernemingsplan) te rechtvaardigen”, in de rapportage van de onafhankelijke deskundige die een second opinion uitvoerde.
Tenslotte stelt de SP voor om te evalueren op welke wijze tot nu toe uitkeringsgerechtigden ondersteund zijn bij het starten van een eigen bedrijf, zodat lering getrokken kan worden uit de eerdere gevallen.