Posteractie bewoners Groenewoudstraat tegen massale nieuwbouw Bibliotheek

14 februari 2006

Posteractie bewoners Groenewoudstraat tegen massale nieuwbouw Bibliotheek

De bewoners aan de Groenewoudstraat hebben allemaal een poster voor het raam gehangen om daarmee te protesteren tegen de plannen van het College van B&W om de bibliotheek in Horst onder te brengen in een massaal gebouwencomplex. De SP afdeling Horst aan de Maas steunt de bewoners van de Groenewoudstraat en omgeving, in hun posteractie tegen de komst van het nieuwbouwcomplex aan de Groenewoudstraat (P1).

De SP vindt dat de plannen van het college teruggedraaid moeten worden. Fractievoorzitter Thijs Coppus: "In de plannen van het college van CDA, PvdA en VVD is de bibliotheek verworden tot een klein deel van een enorm complex. Het gaat helaas al lang niet meer om de bibliotheek, maar om een prestigeproject".

De SP is van mening dat er een flink aantal alternatieven zijn voor de plannen op P1. Voorbeelden hiervan zijn het voormalige pand van Albert Heijn aan de Steenstraat, het Gasthoês – waar binnen een aantal jaar een multifunctioneel centrum zal worden gerealiseerd – en de locatie Janssen aan het Wilhelminaplein.
Coppus: "Wij vinden dat de bibliotheek een erg belangrijke functie heeft, maar we vinden wél dat de nieuwbouwplannen draagvlak in de buurt moeten hebben. Daarom hebben we gepleit voor het onderzoeken van de mogelijkheden voor de realisatie van de bibliotheek op een andere locatie. Daarnaast vinden we dat de locatie P1 in samenspraak met de mensen uit de Groenewoudstraat en omgeving ontwikkeld moet worden".