SPeerpunt: steun verenigingen!

27 januari 2006

SPeerpunt: steun verenigingen!

Het verenigingsleven is een van de belangrijkste pijlers voor de sociale cohesie en de ontwikkeling van onze jeugd. De gemeente moet daarom alles in het werk stellen om de verenigingen op een goede manier te faciliteren.
Dit kan door goede voorzieningen voor vrijwilligers te treffen, accommodaties voor verenigingen betaalbaar te houden en een goed subsidiebeleid te hanteren.

Het huidige college van CDA, PvdA en VVD vindt dat ze het beste voor heeft met de verenigingen, maar heeft ondertussen wel besloten om de tarieven van de accommodaties fors te verhogen.
De SP is van mening dat dit besluit teruggedraaid moet worden. Verenigingen moeten de ruimte blijven houden om de contributies laag te houden. De tariefsverhoging werkt een verdere contributieverhoging in de hand en dit zal er uiteindelijk toe leiden dat mensen minder toegang krijgen tot de verenigingen.

Om juist meer mensen in contact te laten komen met de veelzijdigheid van het verenigingsleven moet er een verenigingsstrippenkaart worden ingevoerd. Alle jongeren tussen 12 en 16 jaar krijgen deze kaart aangeboden om gratis kennis te maken met de verenigingen.
Tevens moeten de mogelijkheden bekeken worden om deze kaart te verbreden naar culturele voorzieningen.

Als het gaat om vrijwilligerswerk dan vindt de SP dat organisaties die met vrijwilligers werken de mogelijkheid geboden moet worden om gratis gebruik te maken van scholing en training.