SP: Realiseer woningen in pand Mooren

23 oktober 2005

SP: Realiseer woningen in pand Mooren

De SP-fractie heeft al een aantal malen geïnformeerd naar de bestemming van pand Mooren aan de Groenewoudstraat in Horst. Sinds het vernieuwde gemeentehuis in gebruik is genomen staat dit pand leeg. Gezien de grote vraag naar huurwoningen in Horst lijkt het de SP-fractie belangrijk om de mogelijkheden te bekijken voor (opnieuw) realiseren van woningen in dit pand.

In antwoord op eerdere verzoeken van de SP is door het college aangegeven dat ze ‘andere plannen’ met het pand heeft, maar tot op heden ontbreekt elke informatie. Wel kunnen we uit de editie van de Echo van 20 oktober j.l. vernemen dat een van de torens inmiddels verhuurd is aan een ICT-bedrijf en dat over de andere toren nog onderhandelingen plaatsvinden. Uit een nieuwsbrief van restaurant Het Groene Woud mogen we concluderen – zowel uit de tekst als de erbij geplaatste foto van de toren – dat er besprekingen hebben plaatsgevonden met de gemeente over mogelijke realisering van een hotel/pension met 15 tot 20 kamers aldaar.
Wederom blijft het college in gebreke waar het gaat om informeren van de raad ondanks herhaalde verzoeken daartoe door de SP-fractie. Daarom is er opnieuw een verzoek gericht aan het college om duidelijkheid te geven over de plannen met betrekking tot de locatie aan de Groenewoudstraat.

Tevens wil de SP-fractie weten in hoeverre de realisatie van huurwoningen voor jongeren in het gebouw een optie is. Als de mogelijkheid tot het realiseren van hotelkamers aanwezig is, zou realisering van jongerenhuisvesting ook geen probleem moeten zijn.