SP Horst aan de Maas: geen nieuwe wethouder voor 6 maanden

25 september 2005

SP Horst aan de Maas: geen nieuwe wethouder voor 6 maanden

Middels een brief aan het College van burgemeester en wethouders vraagt de fractie van de SP in Horst aan de Maas opheldering over het aanstellen van een nieuwe wethouder.
Door het vertrek van Raymond Knops naar de Tweede Kamer komt er een wethouderspost in Horst aan de Maas vrij.

In 2001, toen het college aantrad, is er bewust gekozen voor vijf wethouders. Dit om het eenwordingsproces van de nieuwe gemeente kracht bij te zetten.
De afgelopen jaren is er gewerkt aan de bestuurlijke en sociale eenwording van Horst aan de Maas. De SP is van mening dat de zwaarste bestuurlijke inspanningen genomen zijn. Hierdoor is de motivatie uit 2001 om voor vijf wethoudersposten te kiezen niet meer relevant.

De nieuwe gemeente Venlo is gelijktijdig met Horst aan de Maas ontstaan. Na enige wisselingen in het college heeft men er dit jaar voor gekozen om tot de verkiezingen in 2006 met vijf wethouders verder te gaan. De gemeente Venray doet het zelfs al jaren met vier wethouders.
Ook het college in Horst aan de Maas heeft ervaren dat – in de periode dat wethouder Douven langere tijd door ziekte uitgeschakeld was – zij met een minder aantal wethouders uit kon komen.

De keuze om het parttime dienstverband van wethouder Dings om te zetten naar een fulltime dienstverband kan de SP wel onderschrijven. Met het vertrek van wethouder Knops en de aanstelling van de nieuwe burgemeester moeten een aantal zaken binnen het college op adequate wijze opgevangen dienen te worden.

De SP wil van het college weten waarom ze er voor kiest voor 6 maanden een nieuwe wethouder aan te trekken en welke extra kosten gemoeid zijn met het wachtgeld dat de wethouder na de verkiezingen mogelijkerwijs zal ontvangen.