Actie 3 september: Vóór een nieuwe bibliotheek

30 augustus 2005

Actie 3 september: Vóór een nieuwe bibliotheek

Al jaren wordt er gesproken over een nieuw gebouw voor de bibliotheek in Horst. Na lang praten, onderzoeken, weer praten en weer onderzoeken ligt er een concreet plan op tafel.

Het college van burgemeester en wethouders wil de nieuwe bibliotheek op de huidige plaats (aan de Groenewoudstraat) huisvesten. Het verschil met de huidige situatie is dat de bibliotheek in de nieuwe situatie onderdeel wordt van een appartementencomplex. Vanwege de omvang van het complex zijn de direct omwonenden niet blij met het plan. Het college is niet bereid om de omvang van het gebouw flink in te perken. Hierdoor staan beide partijen lijnrecht tegen over elkaar en dreigt een procedure bij de Raad van State. Hierdoor wordt de nieuwbouw waarschijnlijk weer jaren uitgesteld.

Al een aantal jaren ligt in de Steenstraat het voormalig pand van Albert Heijn leeg. Qua oppervlakte en qua ligging is dit een prima locatie voor de huisvesting van de bibliotheek.
De SP is voorstander van het huisvesten van de bibliotheek op deze locatie. Hierdoor komt er snel een goede oplossing en kan de huidige locatie van de bibliotheek (P1) – in samenwerking met buurt – op een goede manier ontwikkeld worden.

Aanstaande zaterdag – 3 september – staat de SP in het centrum van Horst. U bent van harte uitgenodigd om een kopje koffie te komen drinken en met ons in gesprek te gaan over de bibliotheek en andere zaken die u belangrijk vindt. We staan in de Steenstraat bij het voormalig pand van Albert Heijn.
Hopelijk tot zaterdag!