Mogelijkheden voor jongerenhuisvesting benutten

23 juli 2005

Mogelijkheden voor jongerenhuisvesting benutten

In mei j.l. heeft de Provinciale Statenfractie van de SP in Limburg de jongerenhuisvesting onder de aandacht gebracht. De fractie heeft een motie ingediend om door gebruik van leegstaande panden het probleem van de jongerenhuisvesting te ondervangen. Een prima voorstel waarvoor de SP in Horst aan de Maas steun heeft gevraagd. Maar helaas: het college maakt er geen actiepunt van.

19 juli j.l. heeft de SP in de gemeenteraad van Horst aan de Maas aandacht voor deze motie gevraagd. Want ook in Horst aan de Maas staan er een aantal panden leeg. De SP is van mening dat in deze gevallen onderzocht moet worden of ze geschikt gemaakt kunnen worden voor de huisvesting van jongeren.
Een mooi voorbeeld hiervan is het pand Mooren aan de Groenewoudstraat in Horst.

Dit pand diende tijdens de verbouwing van het gemeentehuis tijdelijk als dependance. Nu staat het pand leeg en hebben de plannenmakers vrij spel. Wethouder Stas wilde dinsdag niet toezeggen dat hij de mogelijkheden gaat bekijken om pand Mooren geschikt te maken voor jongerenhuisvesting. Er zal niet actief gezocht worden naar leegstaande panden, zo meldde hij. Alleen wanneer leegstaande panden binnen het blikveld van de gemeente komen, zal er bekeken worden in hoeverre ze geschikt zijn voor jongerenhuisvesting.
Een gemiste kans.