Huisartsen zijn nu echt boos

23 mei 2005

Huisartsen zijn nu echt boos

Marktwerking in de zorg, meer macht voor de zorgverzekeraars. De huisarts als administrateur. Krijgt u dan nog wel de zorg die bij u past?

De huisartsen in het hele land voeren actie. En terecht, vindt de SP, want de kwaliteit van de huisartsenzorg in de toekomst staat op het spel. De plannen van de minister die per 1 januari 2006 in moeten gaan, beloven niet veel goeds.

De minister wil graag marktwerking in de zorg en gaat hiervoor de zorgverzekeraars, zoals bijvoorbeeld CZ en VGZ, meer macht geven. Uw zorgverzekeraar bepaalt welke zorg u krijgt als u verwezen wordt door uw huisarts. U krijgt dan waarschijnlijk niet meer de zorg die dichtbij geleverd kan worden of de zorg die het best bij u past. Het is afhankelijk van het contract dat de zorgverzekeraar heeft.

Huisartsen moeten persoonlijke informatie gaan geven aan de zorgverzekeraar hetgeen in strijd is met het beroepsgeheim.

Ook de financiering van de huisartsenpraktijken wordt anders. De minister wil grotere praktijken en extra taken voor de huisartsen. En dat allemaal terwijl de bevolking vergrijst, er veel maatschappelijke problemen zijn en mensen steeds eerder ontslagen worden uit het ziekenhuis. Extra geld hiervoor komt er niet.

Genoeg redenen voor verzet.
De SP steunt de huisartsen in hun acties en vindt dat we trots moeten zijn op een groep hulpverleners die met een klein deel van het beschikbare geld in de zorg een heel groot deel van de mensen kan helpen.
Goede, onafhankelijke financiering van de zorg? Ja.! Maar macht in handen leggen van zorgverzekeraars die winst maken als voornaamste doel hebben? Nee!

Wilt u reageren of met ons meepraten over hoe wij de toekomst van de zorg zien, neem dan contact met de SP op.

Sonja van Giersbergen