Geheimzinnigheid over grootschalige dagattractie

26 mei 2005

Geheimzinnigheid over grootschalige dagattractie

De gemeenten Horst aan de Maas en Sevenum zijn in onderhandeling met een project-ontwikkelaar over een grootschalige toeristische dagattractie in Park De Peelbergen. Eerdere projecten als een Indy Car racecircuit en een Chinapark kwamen niet van de grond. De SP wil weten welke plannen er nu op tafel liggen.

In het kader van de zogenaamde BURAP I 2005 (voorjaarsnota van het college van B&W) maakte B&W bekend dat er plannen waren voor een attractie. De SP heeft gevraagd wie de "ontwikkelaars" zijn van deze attractie en over welke attractie wordt gesproken. B&W antwoorden dat het gaat om een grootschalige dagattractie. Er zou sprake zijn van de voorbereiding van een conceptontwikkeling en een haalbaarheidsonderzoek. De initiatiefnemer zou volgens het college echter niet in de publiciteit willen treden.

De SP wil dat B&W alsnog informatie verschaft aan de gemeenteraad. De partij doet daarbij een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur. Zij is van mening dat de gemeenteraad met de "ontwikkelaars" zelf geen relatie heeft en vraagt daarom informatie aan B&W.

De SP wijst er in haar brief op dat in het verleden initiatieven naar voren zijn gekomen die - als gevolg van maatschappelijke discussie nadàt deze initiatieven bekend werden - niet doorgevoerd zijn, c.q. niet tot stand zijn gekomen in De Peelbergen. Verwezen wordt naar het Indy Car racecircuit en het Chinapark. De ervaring leert - zo stelt de SP - dat indien projecten helemaal uitgewerkt zijn er vaak geen weg terug meer is. Colleges spreken in dit soort zaken meestal uit dat de democratie bepaalt, maar ondertussen is de trein al zo op stoom, dat gemeenteraden er vaker voor terugdeinzen die trein te stoppen. Juist daarom én vanuit de controlerende rol die de gemeenteraad in het dualistische stelsel dient te spelen, is het volgens de SP van groot belang dat het college de gevraagde informatie verstrekt.

Paul Geurts

zie ook de aan B&W gestuurde brief acrobat-symbool (37 kB)