De bibliotheek, hoe verder?

11 mei 2005

De bibliotheek, hoe verder?

Toen in september 2003 duidelijk werd dat Albert Heijn uit Horst zou vertrekken, heeft de SP voorgesteld om te bekijken of de bibliotheek in het pand van Albert Heijn aan de Steenstraat ondergebracht zou kunnen worden, want realisatie van een nieuwe bibliotheek zou nog wel een tijdje gaan duren.
Dat was vloeken in de kerk.

Alle andere partijen vielen over de SP heen, want 'hoe konden we dit nou zeggen'?.Wethouder Dings beschuldigde de SP zelfs van het zaaien van onrust en het oplaten van proefballonnetjes. Nu, nog geen twee jaar verder lijkt alles zich om te draaien. Tijdens een bijeenkomst met omwonenden, dorpsraad en politiek bleek maandag 9 mei j.l. dat alle partijen met uitzondering van het CDA zich wel kunnen vinden in de Albert Heijn-variant, zij het als tijdelijke oplossing. De oorspronkelijke opdracht van de gemeenteraad aan het college was het realiseren van een nieuwe bibliotheek, rekening houdend met een parkeervoorziening.

Het college heeft deze opdracht opgeblazen tot een prestigeproject. En daar zit het probleem: het lijkt het college niet meer te gaan om de bibliotheek, maar haar ego. En dat is verkeerd. Horst heeft er belang bij dat er zo snel mogelijk een nieuwe bibliotheek komt. De bezwaren van de buurt zijn fundamenteel en terecht en zorgen er voor dat de bouw in ieder geval voor een flinke tijd vertraagd wordt.

De SP denkt dat het beter is om op zoek te gaan naar een andere locatie, bij voorkeur een bestaand pand. Het gaat immers om de bibliotheek. En niet om het ego van dit college.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Wilma Kurvers: 077-3985312 of Thijs Coppus: 077-3988100.