Bewoners Groenewoudstraat: bibliotheek? ja, maar niet zo!

29 maart 2005

Bewoners Groenewoudstraat: bibliotheek? ja, maar niet zo!

Op 24 maart j.l. vond er een bijeenkomst plaats van de dorpsraad Horst, omwonenden van de Groenewoudstraat en de politieke partijen. Zoals bekend wordt er al jaren vooral nagedacht en gepraat over een nieuwe bibliotheek. Maar daar is het voorlopig nog steeds bij gebleven.

Omdat allerlei plannen gelanceerd en afgeschoten werden, besloot de gemeenteraad het college opdracht te geven het punt slagvaardiger op te pakken en werd een stuurgroep opgericht. Bovenal werd gevraagd voor een goede communicatie naar en met de bewoners. Vóór 2006 zou er duidelijkheid moeten komen. De stuurgroep ging aan de slag met architect en aannemer en presenteerde een plan waarin de bibliotheek onderdeel uitmaakt van een appartementencomplex op de huidige locatie.

De eerste conclusie van de bijeenkomst van afgelopen donderdag was in ieder geval dat de communicatie op z'n zachtst gezegd tekort is geschoten. Het plan is voor de bewoners onacceptabel waarbij ze meteen aangeven absoluut niet tegen de bibliotheek te zijn. Die moet er komen en snel ook. Hun bezwaren richten zich - behalve op het feit dat er niet of nauwelijks met hen is gecommuniceerd - met name op de hoogte van het gebouw, de overlast door de geplande parkeergarage en overig verkeer door de straat en de ligging van het gebouw van omringende woningen die ernstig in privacy worden aangetast. Er werd door aanwezigen al de vergelijking gemaakt met een Berlijnse Muur. Ook geven ze aan bereid te zijn heel ver te gaan om de bouw tegen te houden.

Natuurlijk wilden de bewoners van de aanwezige politieke vertegenwoordigers weten wat zij ervan vonden. De SP-vertegenwoordigers hebben in ieder geval aangegeven dat het uiteraard een slechte zaak is als je moet constateren dat de bewoners amper betrokken zijn bij de verdere uitwerking van de plannen en dat de communicatie over hun ingebrachte suggesties ook achterwege blijft.

Er is afgesproken dat de fracties zich gaan beraden en dat er in mei een volgende bijeenkomst plaatsvindt. Daarnaast heeft de SP al een verzoek gedaan aan alle fracties om op zeer korte termijn een gecombineerde vergadering van de commissies Welzijn en Ruimte & Economie te laten plaatsvinden. De eerstgenoemde commissie heeft altijd de problematiek rond de bibliotheek besproken maar het ligt in de bedoeling dat het ruimtelijke ordeningsaspect voortaan in de commissie Ruimte & Economie aan de orde komt. Dit houdt in dat lang niet alle commissieleden op de hoogte zijn van de plannen zoals die er nu liggen. Hoog tijd dus om daar verandering in te brengen, want voor de bibliotheek luidt de noodklok al veel te lang.