Landschaps- Ontwikkelingsplan Gortmolen in de knel?

28 december 2004

Landschaps- Ontwikkelingsplan Gortmolen in de knel?

Persbericht.
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 21 december j.l. werd gesproken over het Landschapsontwikkelingsplan (LOP). Een plan waarin de gemeente Horst aan de Maas haar visie formuleert op het landschap met planvoorstellen en concrete projecten voor de komende tien jaar. De SP- fractie heeft aangegeven op zich geen problemen te hebben met dit plan. Wel zetten we vraagtekens bij de 'houdbaarheidsdatum'. Is het wel allemaal uitvoerbaar en haalbaar gezien de financiële situatie? Wat zal er over 10 jaar van terecht zijn gekomen? Vragen die pas beantwoord kunnen worden als de voorstellen uitgewerkt en de projecten daadwerkelijk op stapel staan.Jan Marijnissen met terreineigenaar bij planbord project Gortmeule

Waar de SP zeer zeker wel moeite mee heeft, is de behandeling van het gebied De Gortmolen. In het conceptplan stonden diverse zogenaamde cultuurhistorische/landschappelijke en ecologische parels aangeduid, waarbij in de laatstgenoemde categorie ook De Gortmolen stond vermeld. In het definitieve plan wordt dit gebied als enige niet meer aangemerkt als ecologische parel.

Het gemak waarmee de doos met kleurpotloden en de passer is gehanteerd, lijkt nergens op: in het conceptplan ligt het ene moment nog een parel die dus (citaat uit LOP) 'zodanige ecologische waarden heeft dat expliciete bescherming gewenst is', het volgende moment ligt het gebied er nog wel maar nu buiten het rondje dat in noordelijke richting opgeschoven is richting Castenraysche Vennen. Dat is al een beschermd gebied met de status 'staatsnatuurreservaat'. De Gortmolen als uitloper daarvan verdient daarom alleen al bescherming. Daarbij lag de parel toen in een groen gebied met aanduiding 'prioritair gebied kleine landschapselementen'. Hier wordt ruimte gegeven aan particulieren die volgens het rapport nauw betrokken en geënthousiasmeerd worden. Het enthousiasme zal je gauw vergaan als er zo met je inzet wordt omgegaan, denkt de SP. Als er ergens een gebied is in onze gemeente waar met enorme inzet (zowel qua mankracht als financieel), energie en enthousiasme is gewerkt, is het wel De Gortmolen. En voor zover wij weten werd en wordt dit gebied toch ook met instemming van de gemeente door de particulier aldaar ontwikkeld. Er is de afgelopen jaren door diverse partijen en individuen veel geld in gestoken. Dat wordt in het huidige voorstel zonder pardon overboord gezet.

uitzicht over het project

Het verzoek van de SP, ook verwoord in het amendement dat de Pvda-fractie in tweede termijn inbracht, aan het college om het gebied De Gortmolen de bescherming te geven die het verdient, werd helaas niet gehonoreerd. Uit de reactie van de wethouder werd al snel duidelijk dat de belangen van de bedrijven en met name naaste buur Asparagus groter zijn. Er werd door de wethouder inderdaad gesproken over spanningen in het gebied, maar de suggestie werd gedaan dat op een later tijdstip bij de vaststelling van het bestemmingsplan een en ander nog vastgelegd kan worden. Dat is niet logisch, want het LOP is een belangrijke bouwsteen voor het bestemmingsplan. De SP vreest dat de belemmeringen voor de ontwikkeling van De Gortmolen groter zijn dan die voor de bedrijven. De historie leert dat met name Asparagus als innovatief bedrijf de ruimte heeft gekregen en is uitgebreid en nog verder zal willen uitbreiden. De afweging zoals die gedaan is in de gemeenteraad zal bij vaststelling van het bestemmingsplan, zo vreest de SP, niet wijzigen.