SP-fractie: alsnog antwoord op vragen Floriade

16 november 2004

SP-fractie: alsnog antwoord op vragen Floriade

Persbericht.
De SP heeft het college van B&W van de gemeente Horst aan de Maas een brief gestuurd waarin ze het college vraagt alsnog antwoord te geven op vragen. Eerder – tijdens de Algemene Beschouwingen – weigerde burgemeester Frissen vragen van de SP te beantwoorden "omdat onze standpunten ver uit elkaar liggen en we het wel nooit met elkaar eens worden".

Wet Openbaarheid van Bestuur
In haar brief doet de SP een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur om zodoende alsnog antwoord op gestelde vragen te krijgen. De SP ziet het recht op informatie als een grondrecht van raadsleden en ziet het stellen van vragen als een van de middelen om haar controlerende taak te kunnen uitoefenen. In de Wet Openbaarheid van Bestuur wordt geregeld wanneer overheidsinstellingen, zoals de gemeente, verplicht zijn gevraagde informatie te verschaffen en wanneer ze die kunnen weigeren. Nu Frissen weigert de vragen te beantwoorden, doet de SP een beroep op deze wet.

Vragen
De fractie heeft een aantal vragen gesteld. Als eerste wijst de fractie er op dat burgemeester Frissen regelmatig heeft gesteld dat de Floriade "spin off"oplevert voor het bedrijfsleven. Reden voor de SP te vragen wat de reden is dat het bedrijfsleven de risico's dan niet neemt die aan de organisatie van de Floriade kleven? Ook vraagt de SP zich af hoe de organisatie van de Floriade er bij komt dat het "de wens van de consument (zou zijn) om het belang van tuinbouw en natuur voor haar welzijn en welbevinden te (her)ontdekken". In het Bidbook wordt gesteld dat milieu- en natuurgroepen positief staan tegenover de Floriade. Nà (!) de toewijzing van de Floriade gaan de initiatiefnemers draagvlak zoeken. De SP vraagt zich af hoe deze twee beweringen met elkaar te rijmen zijn èn of het college kan aantonen dat vanuit deze groeperingen positief gereageerd wordt op de initiatieven. De SP is tenslotte van mening dat pas op basis van het Bidbook een definitief besluit genomen kan worden over het wel of niet de Floriade organiseren. De initiatiefnemers beweren – bij monde van de voorzitter van de Stuurgroep, dhr. Frissen – dat de gemeenteraden al een jaar geleden ingestemd hebben met het binnenhalen van de Floriade. Volgens de SP is toen ingestemd – overigens niet door de SP-fractie – met deelname aan de pre-bidbookfase en later is geld beschikbaar gesteld om het definitieve bidbook op te stellen. Pas in het nu voorliggende Bidbook is volgens de SP de precieze informatie beschikbaar gekomen op basis waarvan democratische besluitvorming kan plaats vinden. Reden voor de SP te vragen of het niet logisch is om de definitieve besluitvorming in de gemeenteraad te laten plaatsvinden op basis van het Bidbook vóórdat deze aan de NTR ter beschikking wordt gesteld. Geheim deel 3 van Bidbook In haar Algemene Beschouwingen stelt de SP vast dat aan het gepresenteerde Bidbook een volledig deel ontbreekt. In Dagblad de Limburger wordt gesteld dat dit deel niet beschikbaar gesteld wordt aan de raadsleden, omdat aannemers en projectontwikkelaars dan in hun offertes rekening zouden kunnen houden met de informatie uit dit deel. Impliciet stelt B&W volgens de SP dat raadsleden kennelijk niet te vertrouwen zijn. Want B&W zou er van uit gaan dat de informatie aan raadsleden automatisch terechtkomt bij genoemde aannemers en projectontwikkelaars. Zulk een redenering maakt volgens de SP elke controle door de raad uiteindelijk onmogelijk. Overigens strookt die naar de mening van de SP ook niet met de praktijk. Het komt regelmatig voor dat raadsleden in kennis gesteld worden van informatie die niet voor derden bedoeld is. En – gelukkig – houden de raadsleden in Horst aan de Maas zich dan ook aan die geheimhouding, aldus de SP. Vandaar het herhaalde verzoek van de SP deel 3 voor raadsleden ter inzage te leggen.

Paul Geurts.