Reactie op de open brief van de PvdA

25 november 2004

Reactie op de open brief van de PvdA

Vorige week schreven jullie een open brief aan de SP. Reden voor die brief: het opstappen van de SP bij de Algemene Beschouwingen, nadat Frissen weigerde antwoord te geven op vragen over de Floriade.
Graag reageren wij op jullie brief.

Jullie vragen je af of de democratie geen geweld aangedaan wordt als de grootste oppositiepartij opstapt zonder een weerwoord te horen van de andere partijen. Jullie antwoorden: "De SP ontloopt haar verantwoordelijkheid door deze keuze". Eigenlijk vreemd, die conclusie. Jullie waren er toch bij toen Frissen weigerde antwoord te geven op de vragen van de SP? Waarom hebben jullie hem toen niet gezegd dat hij de democratie geweld aandeed? De SP mag geen kritische vragen stellen. Volgens Frissen, omdat "onze standpunten ver uit elkaar liggen en we het wel nooit met elkaar eens worden". Maar sinds wanneer moet je het als raadslid met B&W eens zijn voor je vragen mag stellen…? Het CDA vroeg zich in hun artikel over de Algemene Beschouwingen af of de SP gekozen had voor een nieuwe manier van oppositie voeren. Ons antwoord is ondubbelzinnig: NEE. Indien het college een volgende keer weer niet antwoordt op vragen, reageren we weer op een andere manier. Wij hebben met ons opstappen een signaal willen geven en kennelijk hebben CDA en PvdA dat signaal niet opgepakt. Jammer! Het is immers niet de eerste keer dat Frissen weigert om vragen van de SP te beantwoorden. Eigenlijk is het vreemd dat hij geen antwoord wil geven. Hij weet dat er nogal wat weerstand is onder de bevolking ten aanzien van de Floriade en dat er dezelfde vragen leven als door de SP gesteld. Antwoord geven biedt een mooie gelegenheid duidelijkheid te verschaffen. In zijn reactie op het dringende verzoek van de SP tóch antwoord te geven op de gestelde vragen, betoogt hij dat de raad – de SP incluis – maar vertrouwen moet hebben in de Stichting die de Floriade gaat organiseren. Juist daar stelde de SP vragen over. Als je weet dat de laatste Floriades – in Zoetermeer en in Haarlemmermeer – forse verliezen hebben geleden, is het dan gek dat je vragen stelt over die financiële risico's? Een risico dat verhoogd wordt omdat de Floriade moet concurreren met twee andere activiteiten in 2012: de jubilea van Disneyland en de Efteling. Op het moment dat gesteld wordt dat het bedrijfsleven bij vorige Floriades zoveel omzet heeft gerealiseerd en dat je dit voordeel mee moet tellen bij de winst - en verliesrekening, is het dan gek om te vragen of het niet logischer is dat het bedrijfsleven de risico's gaat dragen? Het zou jullie, PvdA, sieren samen met ons, kritische vragen te stellen aan B&W. Oók als het gaat over de Floriade!
In jullie brief schrijven jullie dat de SP in haar Algemene Beschouwingen suggestief is. De toonzetting zou venijnig zijn en de coalitiepartijen krijgen een veeg uit de pan. Laten we eens kijken wat jullie "toorn" opgeroepen heeft. De SP heeft in haar Algemene Beschouwingen opgemerkt soms wel eens de indruk te hebben dat B&W van Horst aan de Maas een plaats voor rijken maakt. Mensen die met minder genoegen moeten nemen, kunnen eigenlijk beter elders hun heil zoeken. Die indruk krijgen we op momenten dat – bijvoorbeeld - de Mussenbuurt moet wachten op de zo noodzakelijke opknapbeurt, dat er te weinig huurwoningen gebouwd worden, terwijl ondertussen in bestemmingsplan De Peelbergen grote landhuizen gebouwd worden die voor mensen met een normaal inkomen écht niet betaalbaar zijn. Jongeren kunnen het helemaal schudden of ze moeten zoveel geld tot hun beschikking hebben dat ze een starterswoning kunnen betalen. Op uitgaven en voorzieningen ten behoeve van gehandicapten wordt bezuinigd. De huurtarieven van gemeentelijke accommodaties worden zeer fors verhoogd. Gevolg: hogere contributies, vooral nadelig voor mensen met een smalle beurs. De Volksuniversiteit en de Vrije Academie krijgen zelfs helemaal geen subsidie meer. Werkten enkele jaren terug mensen nog in het kader van de Wet Inschakeling Werkzoekenden (WIW) met een CAO-loon als conciërge in scholen, nu vullen werklozen met behoud van uitkering die functie in, omdat B&W de WIW afgeschaft heeft. Wat de SP betreft dient er nu geïnvesteerd te worden in deze zaken. Juist in een tijd dat het economisch wat minder gaat. De Floriade komt pas in 2012. Uitgaande van de normale conjuncturele ontwikkelingen zitten we dan al weer in een opgaande economische lijn en zijn investeringen door de overheid veel minder belangrijk. Ook daar stelt de SP kritische vragen over. Wij vinden het belangrijker dat we de problemen van nu oplossen. En wat de SP betreft betekent dit dat we meer moeten investeren in leefbaarheid.

De PvdA stelt dat wij het debat ontlopen. Dat is natuurlijk niet waar. Dat weet iedereen die de SP kent. Graag doen wij via dit antwoord op jullie open brief dan ook de oproep voor een openbaar debat tussen alle raadsfracties over democratische omgangsvormen, de Floriade en het sociaal beleid in Horst aan de Maas. Plaats en tijdstip kunnen we samen vaststellen. Laten jullie vlug iets van jullie horen?
Hartelijke groeten.

SP-fractie Horst aan de Maas