Mogen wij ons even voorstellen: de SP-werkgroep Verkeer en Vervoer

6 juli 2004

Mogen wij ons even voorstellen: de SP-werkgroep Verkeer en Vervoer

Nederland transportland. Deze reclameslogan van de transportsector geldt zeker voor Noord-Limburg, waar "Venlo" er alles aan doet het logistieke centrum te worden van Zuid-Nederland. In die zin is transport een belangrijke steunpilaar onder de Noord-Limburgse economie. Maar de problemen als gevolg van deze situatie nemen toe. Niet alleen Noord-Limburg, maar ook de rest van Nederland slibt langzaam dicht. Een verkeersinfarct dreigt. Overigens niet alleen als gevolg van de transportsector. Ook het toenemende autoverkeer draagt een aardig steentje bij. Met zijn allen toeren we met onze auto over het uitdijende wegennet. Een uitdijend wegennet dat ondertussen steeds meer weg snoept van de open ruimte en de natuur en die behoorlijk bijdraagt aan het broeikaseffect. Ook Horst aan de Maas heeft te maken met verkeersproblemen. Bijvoorbeeld: het centrum van Horst trekt veel verkeer. Door parkeerplaatsen aan te leggen en het wegennet uit te breiden (om auto's sneller te laten doorstromen) wordt juist autoverkeer aangetrokken. Het paard wordt dus achter de wagen gespannen….

Hier staan we voor
De werkgroep Verkeer en Vervoer van de SP afdeling Horst aan de Maas houdt zich bezig met de problemen, zoals die hiervoor kort geschetst zijn. Zij richt zich daarbij op twee zaken: 1. De verkeersproblemen, zoals de burgers die dagelijks ondervinden (vooral gevaarlijke en belastende situaties krijgen daarbij de aandacht); 2. Het bevorderen van het Openbaar Vervoer als alternatief voor de auto en in het verlengde daarvan het aanpakken van knelpunten in het Openbaar Vervoer.
Naast het aanpakken van problemen op de twee hiervoor genoemde terreinen, probeert de SP Werkgroep Verkeer en Vervoer burgers te informeren over zaken die daarmee te maken hebben. Naast het ondersteunen van burgers bij het oplossen van de verkeersproblemen voor hun deur (denk aan de ondersteuning van bewoners aan de Doolgaardroute) houdt de werkgroep zich bijvoorbeeld ook bezig met het organiseren van algemenere activiteiten. Eén van die activiteiten betreft de organisatie van "De Week van de Vooruitgang" in Horst aan de Maas.

Week van de Vooruitgang
Al enkele jaren organiseren allerlei organisaties, uiteenlopend van 3VO tot allerlei milieugroeperingen de Week van de vooruitgang. De SP heeft er steeds op aangedrongen, als gemeente aan te sluiten bij deze activiteiten. Het college heeft steeds weer besloten geen activiteiten te organiseren in de Week van de Vooruitgang met de smoes dat het samenvalt met de kermis in Horst-centrum. Alsof Horst aan de Maas alleen bestaat uit "Horst-centrum". In 2003 leek het er even op dat de gemeente wél tegemoet kwam aan de wensen van de SP. Zij beloofde samen met scholen activiteiten te organiseren in "De week van de Vooruitgang". Uiteindelijk kwam daar niets van terecht. Het college van B&W gaf als verklaring dat ze te laat begonnen was met de organisatie. Ondertussen organiseerde de SP Horst aan de Maas die week wel twee activiteiten. Zij organiseerde op dinsdag een fietstocht van raadsleden naar de raadsvergadering en vrijdag een fietstocht voor de burgers in Horst aan de Maas langs monumentale bomen. De Werkgroep heeft besloten niet meer te wachten op het college van B&W. De werkgroep gaat gewoon zelf aan de slag. Mensen die concrete ideeën hebben, om verkeersproblemen aan de kaak te stellen, bijzondere alternatieven onder de aandacht willen brengen of op een andere wijze een bijdrage willen leveren aan de werkgroep, kunnen zich melden. Interesse? Heeft u interesse in de zaken waar de werkgroep Verkeer en Vervoer zich mee bezig wil houden? Laat dan iets van u horen. U bent bij ons van harte welkom.