Toespraak bij de overhandiging van handtekeningen aan de directeur van Wonen Horst betreffende de actie: "Huurders zijn de huurverhoging zat!"

29 juni 2004

toespraak door Ton Hagensfolder-frontGeachte meneer Talen, Net als huurders elders in het land, krijgen de huurders van Wonen Horst per 1 juli a.s. te maken met forse huurstijgingen. Nadat wij in de Echo onze actie be kend hadden gemaakt, heeft u met een uitgebreide brief uw handelwijze beargumenteerd. Ons antwoord heb ik hier bij mij en zal ik u direct overhandigen.

De SP Werkgroep Volkshuisvesting Horst aan de Maas heeft 1300 pamfletten verspreid onder uw huurders. De mensen konden hun reactie inleveren bij 6 inleveradressen. Dat leverde alles bij elkaar 112 reacties op. Een goed resultaat omdat het initiatief of men mee zou doen met de actie bij de huurder lag. Een deel van de huurders hebben het formulier van de SP benut om met name hun klachten aan te geven omtrent onderhoud. De SP zal met deze mensen bespreken welke stappen zij kunnen zetten om hun klachten opgelost te krijgen. In een aantal gevallen zullen wij de komende tijd, samen met deze huurders, contact met u op gaan nemen, om de problemen te verhelpen.
Alle reageerders lieten weten het absoluut niet eens te zijn met de huurstijgingen. Zij steunen ten volle de constatering dat nul procent verhoging meer dan genoeg is! Zij vragen dan ook aan u om de komende jaren uw beleid, in deze economisch moeilijke tijden, hierop aan te passen. Zij zijn het zat en eisen dat de achterstelling van huurders stopt en dat verhuurders gaan werken aan een rechtvaardig volkshuisvestingsbeleid, met voldoende betaalbare en goed onderhouden huurwoningen. Samen met deze huurders gaan we ons de komende tijd beraden op de manier waarop de huurders zich te weer kunnen stellen tegen het a-sociale huurbeleid dat op hen af komt. overhandiging handtekeningen
Als ik uw brief lees, zit u als Wonen Horst in een spanningsveld in welke keuze u moet maken. Ik proef hieruit dat u niet helemaal gelukkig bent met het beleid van minister Dekker. In het najaar komt dit beleid ter sprake in de Tweede Kamer. Ik wil u oproepen om samen met de werkgroep en alle bezorgde huurders van Horst mee te protesteren in Den Haag en te pleiten voor een socialer huurbeleid.
Graag willen wij via de brief die ik u nu wil overhandigen uitgebreider ingaan op uw brief en op het huurbeleid dat ons te wachten staat de komende jaren. Deze brief besluiten wij met de opmerking dat u de komende tijd vaker van ons – samen met uw huurders – gaat horen. De actie die we dit jaar voeren is daar het begin van.