SP: leefbaarheid voorop!

26 mei 2004

SP: leefbaarheid voorop!

Persbericht.
De SP-fractie in de gemeenteraad van Horst aan de Maas schrijft in een reactie op het voorgenomen bezuinigingsbeleid van het college van B&W, dat gekozen moet worden voor leefbaarheid. "B&W hebben allerlei ambities, die ten koste gaan van de leefbaarheid. Dat merken de verenigingen die te maken hebben met verhoging van de huurtarieven. Dat merken we aan bezuinigingen op onderhoud van wegen en groen. En dat merken we aan bezuinigingen op allerlei zaken die te maken hebben met welzijn", stelt Paul Geurts, fractievoorzitter van de SP.

Bezuinigingen
Nu bijna drie jaar geleden – net na de aanslagen op de Twin Towers in New York - waarschuwde de SP al dat het economisch slechter zou gaan en dat de ambities van het college van B&W bijgesteld zouden moeten worden. B&W en de fracties van CDA, PvdA en VVD wijzen dat af. Het college blijft zich richten op grote projecten met als gevolg dat in de loop van de tijd andere zaken sneuvelen. Het onderwijs krijgt minder geld, de Volksuniversiteit en de Vrije Academie worden met een pennenstreek wegbezuinigd en gehandicapten en ouderen moeten hun scootmobiel inleveren. In Park de Peelbergen worden plannen ontwikkeld om luxe landhuizen te bouwen, terwijl in de woonkernen een tekort aan vooral huurwoningen is.

Economie
Zowel college als CDA, PvdA en VVD verdedigen hun beleid door te stellen dat de economie gesti- muleerd moet worden, zodat er meer werkgelegenheid komt. De SP is van mening dat de gemeente maar weinig invloed kan uitoefenen op de economie. Dat blijkt wel uit het beleid met betrekking tot het Horster winkelcentrum. Allerlei dure adviesbureaus worden ingeschakeld om plannen voor dat centrum te ontwikkelen. Tot nu toe zonder succes. De SP hoopt dat de plannen die nu ontwikkeld zijn wel succes hebben. Maar tegelijkertijd plaatst ze vraagtekens bij het feit dat B&W lokale bedrijven uitsluit bij het ontwikkelen van het centrum. Volgens B&W omdat voor de centrumplanontwikkeling gekozen moet worden voor bedrijven met landelijke ervaring op dit gebied. Volgens de SP zou het goed zijn voor de werkgelegenheid als juist Horster bedrijven het centrumplan konden ontwikkelen en zo ervaring opdoen met de ontwikkeling van zulke plannen. Ervaring die ze vervolgens elders in Ne- derland toe kunnen passen! De SP pleit er in haar reactie op de bezuinigingen voor dat gekozen dient te worden voor het stimule- ren van kleinschalige bedrijven in de toeristische en de agrarische sector, maar zeker ook in andere sectoren, zodat de economie in Horst aan de Maas een bredere basis krijgt.

Leefbaarheid voorop
De SP pleit voor behoud en uitbreiding van de leefbaarheid. Vorige week presenteerde de SP, samen met D66, een plan om de huurverhogingen voor gemeentelijke accommodaties ongedaan te maken. Nu de meerderheid van de raad die verhogingen toch doorgezet heeft, stelt de SP voor snel te gaan bekij- ken of de te hoge huurtarieven gecompenseerd kunnen worden met subsidies. Waar CDA, PvdA en VVD stellen dat de gemeente niet anders kan, gezien de financiële situatie, geeft de SP aan waar zo bezuinigd kan worden dat de verenigingen daar geen last van hebben. In haar reactie richting college gaat de SP nu wat dieper in op haar alternatieve bezuinigingsvoorstellen. Zo wordt bijvoorbeeld de noodzaak om steeds weer dure adviesbureaus in te schakelen, onderuit gehaald. Door het benutten van de deskundigheid van de eigen ambtenaren én het samen met omliggende gemeenten opzetten van een ambtenarenpool zijn flinke besparingen te verkrijgen. Het effect van deze maatregelen kan nog eens versterkt worden door de bureaucratie terug te dringen en daarmee ruimte te scheppen voor zaken op het gebied van de leefbaarheid! Aldus de SP.