Gemeenteraadsvergadering: SP-fractie stelt vragen over onderzoek gebruik scootmobiels

27 april 2004

De SP heeft in bovenvermelde vergadering. vragen gesteld over een onderzoek van de gemeente naar het gebruik van scootmobiels.

In dat onderzoek krijgen mensen indringende vragen te beantwoorden zoals hoe vaak ze familie en vrienden bezoeken (en wie dat dan zijn), wanneer en waar ze hun boodschappen doen en meer van dit soort vragen naar de privésituatie.Verschillende gebruikers van scootmobiels hebben de SP gemeld dat ze vorig jaar al deelgenomen hebben aan een onderzoek naar hun gebruik van de scootmobiel. Nu, nog geen jaar later, worden ze opnieuw lastig gevallen door de gemeente. De SP bracht in de gemeenteraad naar voren dat zulk onderzoek extra geld kost vanwege inzet van ambtenaren, terwijl de hele actie juist ingezet was als besparende maatregel. Wethouder Stas was van mening dat het onderzoek zeer behoedzaam en zorgvuldig uitgevoerd werd. Hij stelde dat het door de SP naar voren gebrachte praktijkgeval als een incident beschouwd moest worden. Hij wilde niet ingaan op het verzoek van de SP een betere registratie te voeren, zodat mensen niet twee keer kort achter elkaar lastig gevallen worden.