D66 en SP: vragen bij helihaven Grubbenvorst

23 april 2004

D66 en SP: vragen bij helihaven Grubbenvorst

"Veel is er al geschreven over de helihaven aan de Venloseweg 73. Komt ze er wel of komt ze er niet? Is vestiging van de helihaven van permanente aard? Graag willen we van uw college kort de historie maar vooral de stand van zaken van dit moment vernemen. Is er sprake van legalisering?" Die vragen stellen de fracties van D66 en SP in een gezamenlijke brief aan het college van B&W van de gemeente Horst aan de Maas.

In een gezamenlijke brief aan het College van B&W stellen de fracties van D66 en de SP in de gemeenteraad van Horst aan de Maas vragen met betrekking tot de vestiging van een helikopterparkeerplaats in Grubbenvorst, de zogenaamde Helihaven. D66 en SP vragen het college antwoord te geven op de vraag of de vestiging van de helihaven van permanente aard is. Is dat niet het geval dan zijn D66 en de SP daar blij mee en vragen ze het college dit zo snel mogelijk bekend te maken. Of, zo vragen de partijen zich af, is het college van mening dat een helihaven op die plek, de Venloseweg, wel wenselijk is? Of wil het college zich sterk maken om permanente aanleg en legalisering te voorkomen? Tot slot vragen de fracties het college of burgers nog mogelijkheden hebben om permanente aanleg en legalisering van de helihaven te verhinderen.

D66 en de SP wijzen er bij hun afwijzing van de helihaven op dat in dit natuurgebied (maasdal) een helihaven ten ene male ongewenst is. Zij zien de relatie niet tussen de machinefabriek in Blerick (die de helihaven aanvraagt) en de helihaven in Grubbenvorst. En tenslotte vinden zij het vreemd dat de heer Hermans belooft, bij zijn aanvraag om niet vaker dan 2 keer per kwartaal gebruik te maken van de landingsplek.

Info:
Jos Gubbels (D66: 077-3662090)
Paul Geurts (SP: 077-3985762)