Terugblik op de begrotingsbehandeling op 12 november 2003

13 november 2003

Terugblik op de begrotingsbehandeling op 12 november 2003

Dat de prioriteiten voor de SP op andere terreinen liggen vergeleken met de collegepartijen bleek bij de behandeling van de begroting maar weer eens. De begroting en de daaraan gekoppelde bezuinigingen die van wethouder Douven van Financiën het stempel de 'hardste in het bestaan van de gemeente Horst aan de Maas' kregen, vormden volgens de SP-fractie een flinke streep door een van de belangrijkste pijlers waarop het college haar programma gebaseerd heeft: die van leefbaarheid.

In haar betoog gaf de SP-fractie duidelijk aan waar wel en waar niet bezuinigd moet worden: handhaven schoolzwemmen, ondersteunen van de volksuniversiteit Venray, investeren in onderhoud van wegen en openbaar groen, stoppen met projecten als Floriade, glastuinbouwgebied Californië en park de Peelbergen. Het ontlokte aan VVD-fractievoorzitter Beurskens de opmerking 'u bent alleen maar voor leefbaarheid'. Nou, daar is volgens de SP niks mis mee. De grote investeringen die het college en de collegepartijen voor ogen staan, hebben weinig tot niets te bieden aan de inwoners van onze gemeente en lijken met name ten gunste van het bedrijfsleven uit te pakken. En dat bedrijven hun eigen plan trekken hebben we de laatste tijd in onze gemeente al een aantal keren kunnen constateren. Wethouder Douven zei met 'hardste bezuinigingen' te bedoelen, dat er verantwoord gesnoeid wordt. Daarvan was geen van de partijen overtuigd. Integendeel! Beslissingen over bezuinigingen werden op de langere baan geschoven. Maar vreemd genoeg stemden CDA, VVD, PvdA en D66 allemaal in met deze begroting. De SP trok de lijn door: zij wees de begroting en daarmee de bezuinigingsdrift op leefbaarheid consequent af. De moties die de SP-fractie indiende, werden niet overgenomen door de andere fracties. De eerste ging over het tegengaan van ongewenste ontwikkelingen met betrekking tot de Kasteelse Bossen. Vervolgens twee moties over volkshuisvesting: een oproep om te komen tot een voorstel voor jongerenhuisvesting en een pleidooi om sloop en verkoop van huurwoningen tegen te gaan. In het komende jaar gaat de SP-fractie door op de lijn die ze nu ingezet heeft: knokken vóór leefbaarheid.