Keuzes in de politiek

12 november 2003

Keuzes in de politiek

Persbericht,12 november 2003:
Afgelopen woensdag (12 november 2003) heeft de gemeenteraad de begroting voor 2004 besproken. Er moet gesneden worden in budgetten. En op zo'n moment komen de verschillen tussen de politieke partijen het scherpst naar voren. Politiek is keuzes maken. En het is duidelijk: de keuzes van het CDA/PvdA/VVD-college wijken sterk af van de keuzes die de SP maakt.

Op economisch gebied kiest B&W voor grootschalige projecten. Grootschaligheid en intensivering betekent in de praktijk dat kleinere boerenbedrijven het loodje leggen of met de inschakeling van illegale en vooral goedkope Polen hun bestaan nog wat proberen te verlengen, dat het beheer van het landschap in gedrang komt, dat het sociale leven op het platteland naar de knoppen gaat, dat dierenwelzijn, milieu en voedselveiligheid de dupe zijn. Deze ontwikkeling moet gestopt worden. De SP zoekt naar alternatieve wegen die de plattelandseconomie ècht versterken. Boerengezinnen moeten met eerlijk, fatsoenlijk werken een eerlijk, fatsoenlijk inkomen kunnen verdienen.

Het college kiest voor het afstoten van verantwoordelijkheden. Behartiging van voor de gemeenschap belangrijke zaken worden volgens de plannen van B&W overgelaten aan het particuliere initiatief. Daarmee geeft het college zichzelf een brevet van onvermogen. Kennelijk is het college niet in staat die zaken zelf fatsoenlijk te organiseren. Het wordt er voor de burgers alleen maar duurder door. B&W moet zich realiseren dat een overheid die zichzelf opheft, een overheid die niet solidair is met de mensen, niet van diezelfde mensen mag verwachten dat ze nog loyaal zijn aan die overheid.

Op het gebied van Welzijn – zo belangrijk voor de leefbaarheid van onze gemeenschap - kiest het college voor verdere afbraak. Deels gedwongen door de snoeiende rijksoverheid, deels op basis van eigen keuzes. Vanaf september is gediscussieerd over zaken als het schoolzwemmen en het stopzetten van de subsidie aan de Volksuniversiteit Venray. Toen al verbaasde de SP zich over de rücksichtslosheid en het gemak waarmee het college snijdt in deze reeds verworven zaken. Hetzelfde geldt voor voorzieningen voor jongeren.

Op bestuurlijk gebied kiest het college voor het afschaffen van regels. In principe kan het college de SP – als het gaat om het afschaffen van bureaucratie - aan haar zijde vinden. Maar dan wel onder specifieke voorwaarden. Een van de taken van de overheid is juist te reguleren om de belangen van iedereen veilig te stellen zodat niet het recht van de sterkste geldt, maar rechtvaardigheid bovenaan blijft staan. Regulering met als doel de gezondheid en veiligheid van burgers te beschermen. Regulering met als doel het maatschappelijk verkeer in goede banen te leiden. Regels afschaffen als modegril moeten we afwijzen.

Op personeelsbeleid kiest het college ook: Vóór het overmatig veel inschakelen van dure externe bu- reaus en vóór bezuinigen op vast personeel. Maar bezuinigen op personeel heeft als gevolg dat de dienstverlening er op achteruit gaat.

Op financieel gebied kiest B&W er voor de effecten van het bezuinigingsbeleid van het rijk door te schuiven. Wat de SP betreft zijn de keuzes bekend. De SP kiest uitdrukkelijk voor instandhouding van de leefbaarheid voor de burgers van Horst aan de Maas. Dat betekent concreet dat de SP niet wil bezuinigen op bijvoorbeeld het onderhoud van wegen, groen en accommodaties, dat we de huur voor het gebruik van accommodaties door de verenigingen niet verhogen, dat we de Volksuniversiteit niet op een houtje laten bijten en dat we het schoolzwemmen niet afschaffen. Om die keuzes financieel waar te kunnen maken, zullen we elders geld moeten zien te vinden. Wij kiezen voor andere bezuinigingen. Concreet denken wij daarbij bijvoorbeeld aan het stoppen van projecten als Floriade; de westtangent, die wat ons betreft volledig geïntegreerd dient te worden in de nieuwe wijk Afhang; tuinbouwgebied Californië; het Toeristisch project "de Peelbergen"; de plannen voor de ondergrondse parkeerplaatsen en de parkeerplaats op het ANCO-terrein. Indien uitdrukkelijk voor deze SP-lijn gekozen wordt, dus vóór leefbaarheid, en we zouden nog onvoldoende geld hebben ter financiering van deze zaken, dan pas is de SP bereid in te stemmen met verhoging van de belastingen. Dan krijgen burgers waar voor hun geld. Nu wijst de SP die verhoging van belastingen af, want ze worden gebruikt voor zaken waarvan de burgers van Horst niet veel wijzer worden.