SP: geen bezuiniging op onderhoud wegen en openbaar groen

27 oktober 2003

SP: geen bezuiniging op onderhoud wegen en openbaar groen

Tijdens de behandeling van de notitie 'beheer en kwaliteit van de openbare ruimte en openbaar groen' in de gemeenteraadsvergadering van 21 oktober j.l. werd nog eens duidelijk waar de prioriteiten liggen. Dat de SP daarbij vaak een andere positie inneemt dan het college en de college-partijen hoeft niet zo te verbazen. Immers de SP heeft als uitgangspunt dat daar waar het gaat om leefbaarheid – waarmee de inwoners van onze gemeente het meest gebaat zijn – er stelling genomen moet worden. Toen dan ook het voorstel kwam om € 350.000 te bezuinigen op onderhoud van o.a. wegen, bermen en openbaar groen kon de SP niet anders dan concluderen dat hier de botte bijl werd gehanteerd en stemde niet in.

Een leefbare gemeente – en leefbaarheid is toch een van de speerpunten van dit college – is niet alleen een gemeente waar het prettig toeven is met onderhouden groen maar is bovenal ook een veilige gemeente met goed begaanbare wegen en fietspaden. En juist die veiligheid komt in het geding als het onderhoudsniveau omlaag gaat van 'basis' naar 'sober'. Op dit moment is het onderhoudsniveau redelijk te noemen, met uitschieters naar boven. Vooral in de Maasdorpen. Met het genomen besluit gaat juist daar de kwaliteit het hardst omlaag. De keuze voor wat het college noemt een 'sober' niveau houdt zonder meer een verslechtering in van de onderhoudstoestand van wegen en groen en zal op termijn tot grotere investeringen leiden voor achterstallig onderhoud. Portefeuillehouder Douven prees in zijn betoog ter verdediging van het voorstel de samenwerking met de dorpsraden, maar trok zich vervolgens weinig aan van de kritiek van diezelfde dorpsraden op de voorgestelde bezuinigingen. Over draagvlak gesproken… Zoals wel vaker stond de SP-fractie in haar pleidooi vóór goed onderhouden wegen en groen tegenover de coalitiepartijen CDA, PvdA en VVD die kennelijk prestigeprojecten als de Floriade belangrijker vinden en tégen zaken zijn die er voor de burgers echt toe doen.