Besluit Hermes: geen bushalte bij Elzenhorst

17 februari 2003

Besluit Hermes: geen bushalte bij Elzenhorst

Busproject
Het plan van Hermes om de bushalte bij het verpleeghuis op te heffen, was voor de SP aanleiding voor een handtekeningenactie vóór behoud van de halte. De SP verwachtte daarbij de steun van wethouder Stas (PvdA) en de andere fracties in de gemeenteraad. Die hadden zich een jaar geleden immers ook duidelijk uitgesproken voor handhaving van de halte. Toen het er op aan kwam liet Stas het er bij zitten. Hermes verrichtte onderzoek dat maar tot één conclusie kon leiden: de bushalte kan weg!
Busproject aanbieding

De burgers begrepen het precies: bij een verpleeghuis en een verzorgingshuis is een bushalte geen overbodige luxe. Ook al stappen er niet zoveel busreizigers uit of in, de mensen die er wél gebruik van maken zijn veelal - gezien hun leeftijd - slecht ter been. En daar moeten we solidair mee zijn! Dat lieten de burgers merken. Meer dan duizend handtekeningen leverde dat op. Voor Hermes genoeg reden om te bekijken of het behoud van de bushalte toch mogelijk was.

Maandag 17 februari vond een gesprek plaats tussen de SP en Hermes. Daar werd nog eens terug gekeken naar de manier waarop het besluit tot stand is gekomen. De vertegenwoordigers van Hermes, de heren van der Spek en Weijers, gaven aan met de gemeente Horst aan de Maas te hebben overlegd. Door allerlei maatregelen van de gemeente (drempels en eenrichtingsverkeer in het centrum van Horst) werd de bus vertraagd en kwam de dienstregeling onder druk te staan. Reden voor Hermes zich op de route te bezinnen. Uiteindelijk werd gekozen voor de Doolgaardroute aan de oostzijde van Horst, dezelfde route die ook de snelbus (lijn 130) richting Venlo volgt. Daarmee zou de bushalte bij Elzenhorst verdwijnen. Terwijl dit deel van de route geen drempels kent! Toen dit plan besproken werd in de Commissie Milieu en Verkeer werd ingestemd met de nieuwe route, maar alle fracties protesteerden tegen het verdwijnen van bushalte Elzenhorst. Stas zei de commissie toe daarover opnieuw met Hermes te gaan overleggen. Uitkomst van dat overleg: de bushalte blijft - tijdelijk - behouden. Eind 2002 vroeg de SP aan Stas of geruchten dat de bushalte toch zou worden opgeheven, klopten. Stas ontkende. Even later al bleek dat de halte wel opgeheven werd! Gevolg: grote verontwaardiging in de gemeenteraad. Stas beloofde nog eens met Hermes te gaan overleggen en de SP startte een handtekeningenactie. Was de actie van de SP onder de burgers succesvol, Hermes deed een onderzoek, dat slechts tot één conclusie kon leiden: de bushalte moet worden opgeheven.

Het onderzoek is gehouden onder reizigers die naar de mening van de SP (gebaseerd op reacties van mensen die een handtekening geplaatst hebben) voorheen voornamelijk gebruik maakten van de bushalte aan de Meldersloseweg. Een gevaarlijke bushalte: reizigers wachtten in de berm of op het fietspad op de bus en er waren geen voorzieningen.
Die bus stopte op de uitvoegstrook van de Meldersloseweg naar de A73, ook al niet de meest veilige situatie. Logisch dat de reizigers de nieuwe halte een vooruitgang vonden. De reizigers die gebruik maakten van de halte bij Elzenhorst, stappen volgens de SP voor het grootste deel voortaan bij OJC Niks op. Die reizigers is echter niet naar hun mening gevraagd. Volgens de gemeente en Hermes (met goedkeuring van CDA, PvdA en VVD in de commissie Milieu en Verkeer) kunnen de mensen makkelijk via de Deeltaxi naar Elzenhorst reizen. Op zich juist, maar in het gesprek tussen de SP en Hermes moest de laatste erkennen dat het vreemd is dat de overheid twee openbaar vervoersystemen subsidieert, die elkaar beconcurreren.
De Deeltaxi holt de reguliere diensten van Hermes steeds meer uit en vormt daarmee een bedreiging voor het reguliere openbaar vervoer. Straks blijft alleen de Deeltaxi over… En dan gebeurt waar al eerder voor gewaarschuwd is: als de Deeltaxi succes heeft en door veel mensen wordt gebruikt, kost dat de gemeenten zoveel geld, dat de prijs voor de Deeltaxi onherroepelijk omhoog moet of dat de Deeltaxi niet meer in stand gehouden kan worden!
En dan tellen we alleen nog maar verliezers…..