Thema-avond over gezondheidszorg in Horst

18 november 2002

Thema-avond over gezondheidszorg in Horst

De gezondheidszorg is in beweging: de burgers van Horst aan de Maas moeten voortaan 's avonds en in het weekeinde voor medische hulp naar de huisartsenpost in Venlo of Venray; voor veel ingrepen en poliklinische behandelingen is alleen nog het ziekenhuis in Venlo beschikbaar; de druk op huisartsen neemt toe. Wat gaat de zorgvisie, waar de gemeenten Horst aan de Maas en Sevenum de afgelopen maanden samen aan hebben gewerkt en die binnenkort zal worden gepresenteerd, betekenen voor de inwoners van onze gemeente?

Redenen genoeg voor de SP afdeling Horst aan de Maas om een avond rondom het thema 'zorg dichtbij huis' te organiseren. De avond stond aanvankelijk gepland voor de maand oktober. In verband met het overlijden van Prins Claus en het stilleggen van de politieke activiteiten tot nà de bijzetting kon de avond geen doorgang vinden.
Uit het werkveld zijn drie sprekers uitgenodigd die voor een goed beeld van de praktijk en een pittige discussie zullen zorgen: de heren te Boekhorst (huisarts) en Rambags (directeur van stichting Thuiszorg Noord-Limburg) en SP Tweede Kamerlid Agnes Kant. Gespreksleider van de avond is Kitty Borghouts, journaliste voor dagblad De Limburger.

De sprekers zullen voor de pauze hun visie geven omtrent de huidige situatie van de gezondheidszorg, de wenselijke situatie en hoe de gezondheidszorg er over tien jaar uit zal zien. Na de pauze is er gelegenheid tot het stellen van vragen en mee te discussiëren.

Dr. Agnes Kant (1967 Hessisch-Oldendorf - Dld) studeerde gezondheidswetenschappen aan de Katholieke Universiteit in Nijmegen. Ze studeerde in 1988 af als epidemioloog en werkte daarna zes jaar als wetenschappelijk onderzoeker aan diezelfde universiteit. Dat onderzoek - naar de organisatie van de screening op baarmoederhalskanker - leidde uiteindelijk tot haar promotie in 1997. Intussen was ze ook actief in de politiek. Ze werd voorzitter van de SP-afdeling in haar woonplaats Doesburg. In 1994 werd ze raadslid en even later ging ze ook aan de slag als beleidsmedewerker voor de nieuwgekozen SP-fractie in de Tweede Kamer, waar ze zich bezighield met Binnenlandse Zaken en de fractiecoördinatie. Ondertussen bleef haar belangstelling onverminderd uitgaan naar de gezondheidszorg. Ze was in 1997 medeoprichter van het comité ZORG VOOR IEDEREEN en is ze de drijvende kracht achter ALLES KIDS?, het SP actieplan voor de jeugd. Sinds 1998 is Agnes Kant Tweede Kamerlid voor de SP. Zij houdt zich hier bezig met Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Binnenlandse Zaken, Minderheden, Algemene zaken en Jeugd. Daarnaast is zij secretaris van de SP-fractie en was meer recent initiatiefnemer van het comité ONDERDAK, dat zich inzet voor het oplossen van de dakloosheid en opkomt voor de belangen van dak- en thuislozen.

De avond begint om 20.00 uur en eindigt rond 22.15 uur. U bent van harte welkom. De avond is gratis toegankelijk.