Stop de huurverhoging

1 juli a.s. gaan de huren weer omhoog, terwijl de helft van de huurders vorig jaar al moeite had om de huur te betalen. Huurders betalen nog steeds voor de vorige crisis en van velen lopen de inkomsten terug. De SP is momenteel bezig met het verzamelen van gegevens en verhalen van huurders om alle verhuurders van Nederland op te roepen om de huur niét te verhogen. 0% is genoeg.

Foto: SP / SP
Naar aanleiding van één van die verhalen zijn wij op bezoek geweest bij een inwoner van Grubbenvorst die in een huis woont van een grote particuliere verhuurder. Nu dreigen er nog niet direct financiële problemen, maar over een goed jaar heeft hij de AOW-gerechtigde leeftijd bereikt en zal hij te maken krijgen met een grote daling van inkomsten. Met een huur van bijna 1000 euro – exclusief vaste lasten !!! – wordt dat een groot probleem en zal hij op den duur de huur niet meer op kunnen brengen. Hij wil graag in zijn dorp blijven wonen maar in Grubbenvorst is het aantal betaalbare huurwoningen schaars. Toch hebben wij hem aangeraden om eens te gaan kijken als hij van Wonen Limburg – waar hij al heel lang ingeschreven staat – weer een aanbod krijgt voor een beschikbare woning.

Wilma