SP kritisch over startersleningen

19 december 2007

SP kritisch over startersleningen

Starterslening fopspeenDinsdag 18 december heeft de gemeenteraad gesproken over een voorstel om leningen te gaan verstrekken aan starters op de woningmarkt. Door startersleningen af te gaan geven wil de gemeente Horst aan de Maas starters meer mogelijkheden bieden om een woning te kopen.

Het voorstel lijkt erg sympathiek, want er lijkt weinig op tegen om starters een steuntje in de rug te bieden. Toch heeft de SP als enige fractie binnen de gemeenteraad tegen het voorstel gestemd. Raadslid Wilma Kurvers: ‘Met de starterslening kunnen mensen bovenop hun hypotheek nog een lening krijgen. Het is nog maar de vraag of dit voorstel de problemen voor de starters echt oplost. Het probleem is dat er te weinig betaalbare woningen zijn, dit geldt voor zowel huur- als koopwoningen. Hier moet de gemeente iets aan doen, dit kan door bijvoorbeeld de grondprijs voor goedkopere woningen te verlagen. Daar willen wij op inzetten.’

Het aantal mensen met een grote schuld – met name ook vanwege te hoge hypotheekkosten – neemt alleen maar toe. De SP is bang dat door het verschaffen van de starterslening nog meer mensen in de schuld komen. Door de lening aan te gaan, kunnen starters een woning kopen die wellicht boven hun budget zit. Wanneer mensen door welke oorzaak dan ook er in inkomen op achteruit gaan, zit men met een te duur huis en een schuld. Dit vindt de SP geen goede zaak.

Kurvers: ‘Het probleem is dat er te weinig woningen zijn in een lagere prijsklasse, hier moet iets aan gedaan worden. Een lening voor starters biedt hierin geen oplossing, hoe sympathiek het ook klinkt.’

Wilma Kurvers
SP fractie Horst aan de Maas