Doe 20 december mee met de 'Samenloop'!

17 december 2022

Doe 20 december mee met de 'Samenloop'!

Onlangs was in De Limburger te lezen dat de opvanglocatie in de Kasteelse Bossen in Horst gesloten gaat worden en dat de asielzoekers die er gehuisvest worden voor slechts drie maanden naar een andere locatie worden overgeplaatst, te weten in Landgraaf. De vrijwilligers bij de opvanglocatie protesteren tegen de sluiting. De SP schreef een brief naar gemeenteraad en college van B&W, waarin ze vraagt de opvang te behouden. Dinsdag 20 december vindt er vanuit de Kasteels Bossen een 'Samenloop' plaats naar het gemeentehuis onder het motto: "Laat ze blijven".

De SP Horst aan de Maas betuigt haar steun aan de groep vrijwilligers die pleit voor instandhouding van de opvang voor asielzoekers in Horst. Het heen en weer schuiven met groepen mensen – die vaak een akelige reis achter de rug hebben en nog steeds in onzekerheid leven – is inhumaan.

Dat burgemeester Palmen meent na ongeveer een half jaar ruim te hebben voldaan aan de gemeentelijke verplichting voor het regelen van opvang vindt de SP een onbegrijpelijke reactie. Middels een brief ( zie bijlage) roept de SP het college en de gemeenteraad dan ook op om werk te maken van behoud van de opvangplek in Horst.

SP Horst aan de Maas: "Asielzoekers niet als 'hete aardappel' behandelen".
Uit de reacties van de vrijwilligers maakt de SP op dat de zaken bij de opvanglocatie in de Kasteelse Bossen en voor de asielzoekers goed geregeld zijn, niet in de laatste plaats speciaal voor de kinderen. Om deze grote groep mensen nu weer als de spreekwoordelijke 'hete aardappel' door te schuiven en uit een intussen vertrouwde plek op te pakken – ‘taak volbracht, probleem opgelost’ – getuigt van weinig solidariteit en menswaardigheid.

Wethouder Bouten (portefeuille statushouders) laat de SP weten dat hij zich de briief zeer ter harte neemt en dan ook snel de aanpak van B&W zal pressenteren. Maarten Voesten (fractie D66/Groen LInks) vindt het goed dat de SP aandacht vraagt voor de oproep van de vrijwilligers en dat de SP zich in blijft zetten voor de mensen die het hardst nodig hebben. "Uiteraard doet het nieuwsbericht over de sluiting van de noodopvang ook ons iets", aldus Voesten. HIj vindt de oproep van de vrijwilligers hartverwarmend en vindt het goed dat zij van zich laten horen. "D66/GroenLinks (red: die als fractie deel uit maakt van de coalitie) is vanaf het moment dat het nieuws bekend is geworden al bezig om informatie in te winnen en te zoeken naar een oplossing. Het doel hierbij is, wat ons bereft, zoeken naar de best mogelijke oplossing voor de mensen die geraakt worden door dit besluit".

Foto: - / -
Dinsdag 20 december wordt een "Samenloop" georganiseerd, waarbij iedereen die de vluchtelingen een warm hart toedragen vanuit de Kasteelse Bossen (vanaf 18.45 uur) meewandelt naar het gemeentehuis (aankomst 19.45 uur). Om zo duidelijk te maken dat de noodopvang voor 97 mensen, onder wie 35 kinderen, moet blijven! Omdat (weer) verhuizen schadelijk is voor het welzijn en de gezondheid van de vluchtelingen en de ontwikkeling van de kinderen.