Burgemeester blijft bij standpunt: "Geen financiële compensatie kosten griepprikactie huisartsen"

29 juni 2021

Eind vorig jaar regelden huisartsen van huisartsenpraktijk "Nieuw Huys" een coronaproof griepprikactie. Daarbij moesten de huisartsen een verkeersplan laten maken door de gemeente en de kosten daarvan bracht de gemeente bij hen in rekening. Dat kregen de huisartsen pas op het laatste moment te horen, toen ze de prikactie al niet meer terug konden draaien. Nadat de burgemeester naar aanleiding van een brief van de SP hierover aangaf, dat het om een commerciële activiteit ging, schreven de huisartsen een boze brief naar de gemeente (lees hier eerdere berichtgeving). Reden voor de SP om vervolgvragen te stellen.

In de raadsvergadering van 22 juni 2021 reageerde de burgemeester – als portefeuillehouder – op de vragen. Hij vond, net als de SP, dat de methode die de huisartsen gebruikt hadden om coronaproof de griepprik te geven oké. Maar hij stelde tegelijkertijd dat andere huisartsenpraktijken in Horst aan de Maas het anders hebben gedaan en dat dat ook prima is verlopen. Op de vraag of de huisartsen onvoldoende geïnformeerd waren over de kosten stelde de burgemeester dat hij daar niets van wist, het ook niet uitgezocht had, maar dat hij wel geloofde dat het op het laatste moment was gebeurd. Of dat te laat was, zegt hij niet te kunnen beoordelen.

De stelling van de SP dat de huisartsen financiële support zouden moeten krijgen van de gemeente wijst de burgemeester af. Daarover heeft het college een andere mening en dat heeft de burgemeester al in een vorige raadsvergadering aangegeven, zo liet hij de SP-fractie weten. Ook compensatie wil het college niet verlenen, de eerder uitgewisselde argumenten blijven staan.

Overigens heeft de burgemeester wél een afspraak gemaakt met de huisartsen om de brief die ze geschreven hebben met hen te bespreken.

De vraag van de SP-fractie of de gemeente alle mogelijkheden moet aangrijpen om de publieke sector te ondersteunen vindt de VVD-burgemeester "interessant". Hij vindt het echter te ver gaan dat in de gemeenteraad te bespreken. "Dat onderwerp is te breed en binnen de gemeenteraad niet op z’n plaats", aldus burgmeester Palmen.