Van Haren (SP) biedt handtekeningen aan voor behoud Zwembad De Berkel

15 oktober 2014

Van Haren (SP) biedt handtekeningen aan voor behoud Zwembad De Berkel

Dinsdag 14 oktober bood Felix van Haren van de SP Horst aan de Maas ruim 1500 handtekeningen aan aan de gemeenteraad van Horst aan de Maas. De SP heeft met honderden mensen gesproken over het onderzoek naar een nieuw regionaal zwembad. En iedereen die de SP sprak vond het een slecht idee om een nieuw bad in de regio te gaan bouwen. Mensen waarderen “De Berkel”, omdat het zwembad voor heel veel mensen dicht bij huis is en omdat het een kleinschalig bad is, waar kinderen gemakkelijk en veilig kunnen spelen. In een toespraak lichtte hij de handtekeningenactie van de SP toe.

Van Haren: “In 2013 hebben de gemeenten Venlo, Peel en Maas en Horst aan de Maas afgesproken dat er een onderzoek moet komen naar mogelijk een regionaal zwembad. Peel en Maas is inmiddels afgehaakt wegens te veel weerstand onder de bevolking. Ondanks de afspraak dat als één van de drie afhaakt, het onderzoek stopt, besloten Horst aan de Maas en Venlo toch  gewoon door te gaan met het onderzoek”.

Van Haren lichtte ook het standpunt van de SP toe. “De SP is van mening dat het zwembad een basisvoorziening is, die behouden moet blijven voor de inwoners van onze gemeente. Zelfs het college onderkent dat het zwembad een basisvoorziening is. In de afgelopen jaren is het zwembad opgeknapt en zijn er een aantal bezuinigingen doorgevoerd om de exploitatie goedkoper te maken. Deze bezuinigingen hebben effect, het zwembad is minder duur. We moeten blij zijn met zo'n goede basisvoorziening in onze gemeente en moeten kijken of we het zwembad niet veel meer kunnen gebruiken, denk hierbij aan schoolzwemmen en het zwemmen voor mensen met een medische aandoening dan wel fysieke beperking”.

Van Haren toonde er begrip voor dat het zwembad geld kost. “Maar”, zo stelde de woordvoerder van de SP: “wij vinden dat er niet alleen naar de kosten moet en mag worden gekeken. Het zwembad brengt ook veel op. Het is een gemakkelijk te bereiken voorziening voor veel mensen van binnen en buiten onze gemeente. Kinderen leren er zwemmen en talloze groepen maken er gebruik van”. Felix van Haren riep de gemeenteraad en het college van B&W (CDA, PvdA en Essentie) op onomwonden te kiezen voor behoud van het zwembad en de regionale plannen te laten varen. Thijs Coppus, fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad, kondigde aan dat de fractie bij de komende Algemene Beschouwingen (28 oktober) met concrete voorstellen zou komen over het behoud van het zwembad en het stoppen met het onderzoek naar een regionaal zwembad.