Vida XL staakt voorlopig de bouw van huisvestingslocatie voor arbeidsmigranten

15 januari 2024

Vida XL staakt voorlopig de bouw van huisvestingslocatie voor arbeidsmigranten

Foto: Behoud de Parel / Behoud de Parel

VidaXL heeft laten weten dat ze niet verder gaan met de bouw van de huisvestingslocatie nabij haar bedrijf aan de Mary Kingsleystraat te Venlo. Daarmee reageerde het bedrijf op een verzoek aan de rechtbank om de aanstaande bouw stil te leggen. Dat verzoek was ingediend door vereniging Behoud de Parel, die in samenwerking met de Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten Horst aan de Maas juridische actie voert tegen de komst van de arbeidsmigranten aan de grens met Horst aan de Maas.

Eerder hebben Behoud de Parel, de Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten en de SP-afdeling Venlo en Horst aan de Maas bij de gemeente Venlo bezwaar aangetekend tegen het verlenen van een vergunning voor de huisvesting van de arbeidsmigranten. Dat bezwaar heeft de gemeente Venlo echter afgewezen. Reden om op 7 juli 2023 beroep aan te tekenen bij de Rechtbank Limburg. De gemeente Venlo heeft inmiddels gereageerd op dat beroep. Maar de behandeling van het beroep door de rechtbank kan nog wel even duren.

Eind 2023 werden activiteiten waargenomen, waaruit bleek dat VidaXL voornemens was de huisvestingslocatie te gaan bouwen (zie foto). Reden om bij de rechter een zogenaamde "voorziening" te vragen, waarbij een eventuele bouw stil gelegd zou worden. De behandeling van het verzoek leidde tot een brief van VidaXL, waarin ze aangaven dat ze voorlopig vrijwillig afzien van de start van de bouw. Een rechtzaak over het verzoek hoefde dan ook niet door te gaan. Wel heeft VidaXL de rechtbank verzocht de juridische procedure met betrekking tot het ingestelde beroep te versnellen. De rechbank heeft daarop beloofd daaraan - voor zover mogelijk - tegemoet te komen.