Onderzoek SP Horst aan de Maas: "Wat stemden de mensen in de Mussenbuurt en waarom?"

22 december 2023

Foto: Wilma Kurvers / SP Horst aan de Maas

Zaterdag 16 december 2023 bezochten vrijwilligers van de SP Horst aan de Maas bewoners in de Mussenbuurt in Horst, tot de laatste verkiezingen een échte "SP-buurt". Deur aan deur werd gevraagd waar de mensen bij de Kamerverkiezingen van 22 november 2023 op gestemd hebben en waarom? De meerderheid stemde PVV, maar toch nog een behoorlijk aantal mensen bleef de SP trouw. Zorgen over het grote aantal buitenlanders was voor de meeste PVV-stemmers de reden op die partij te stemmen.

Van de mensen waarmee de SP-vrijwilligers gesproken hebben - 51 in totaal - hebben er 36 gestemd. 15 mensen zijn niet gaan stemmen. Een tweetal mensen omdat ze ziek waren op verkiezingsdag, vijf mensen waren niet stemgerechtigd (te jong of buitenlander) en een klein aantal mensen heeft geen interesse (meer) in de politiek.

Naast het standpunt van de PVV met betrekking tot buitenlanders speelden zaken als bezuinigingen, de wens dat er veranderingen zouden komen en het standpunt van de PVV met betrekking tot de zorg een belangrijke rol, die kiezers motiveerden PVV te stemmen.

De SP scoorde in de Mussenbuurt toch nog behoorlijk en nam de tweede plek in, na de PVV. Het standpunt van de SP met betrekking tot de zorg, de solidariteit die de SP bepleit en in het verlengde daarvan de plannen om de bestaanszekerheid voor mensen te verbeteren zijn redenen om SP te stemmen. Mensen die in het verleden SP stemden, maar nu niet meer, gaven onder andere aan dat de SP door de andere partijen niet serieus genomen wordt en eigenlijk "te eerlijk" is en daarom genegeerd wordt door die andere partijen. Maar ze zeiden ook dat hun stem in de toekomst wellicht toch weer naar de SP zou gaan, want hun sympathie voor de SP is blijvend. Dat biedt perspectief voor volgende verkiezingen.