SP krijgt ook in Horst aan de Maas minder stemmen

23 november 2023

SP krijgt ook in Horst aan de Maas minder stemmen

Foto: Michael Van Rengs / SP Horst aan de Maas

De SP zit in de komende jaren met minder zetels in de Tweede Kamer dan de afgelopen parlementaire periode. In Horst aan de Maas laat het zelfde beeld zien dat ook de landelijke uitslagen tonen. De PVV wint in de gemeente heel ruim. Van 12,2% van de stemmen gaat die partij naar 29%. De SP krijgt in Horst aan de Maas 3,6% van de stemmen, waar het in 2021 nog 7,4% scoorde.

De uitslag van de verkiezingen baart Lilian Marijnissen van de SP zorgen. "Ik zie met deze uitslag niet dat we een socialer Nederland krijgen", zei Marijnissen op de verkiezingsbijeenkomst van haar partij in Amersfoort in een eerste reactie op de exitpoll van Ipsos in opdracht van de NOS en RTL. Ze voegde eraan toe nog altijd strijdbaar te zijn. "Dat zijn we niet alleen in het parlement zoals bij de toeslagenaffaire, maar ook op straat en in de buurthuizen."

Ondanks het verlies hebben de vrijwilligers van de SP Hoirst aan de Maas toch de plakkwast ter hand genomen, om de inwoners van Horst aan de maas, die SP gestemd hebben, van harte te bedanken. Alle verkiezingsborden in Horst aan de Maas werden voorzien van de banner met de tekst: SP-stemmers bedankt!

UItslag verkiezingen Tweede Kamer 2023 Horst aan de Maas:

Foto: Paul Geurts / SP Horst aan de Maas