PrinsjesdagProtest SP in Den Haag succesvol

18 september 2023

PrinsjesdagProtest SP in Den Haag succesvol

Foto: SP / SP

Zondag 17 september 2023 organiseerde de SP in Den Haag het PrinsjesdagProtest. Met de actie wil de partij aandacht vragen voor de stijgende kosten voor burgers.

SP-leider Lilian Marijnissen was een van de sprekers. "Terwijl grote bedrijven 327 miljard euro winst maken, hebben in Nederland 400.000 mensen voedselhulp nodig. Terwijl er voor miljarden naar een klimaatfonds en fossiele subsidies gaan, bezuinigen ze onze zorg kapot. Terwijl het aantal miljonairs snel groeit, leven er ruim 800.000 mensen in armoede. Terwijl aandeelhouders rijk worden wil dit kabinet gaan bezuinigen op de zorg. De kosten voor het dagelijks leven blijven maar stijgen. We kunnen niet wachten, er moet nu worden ingegrepen". In haar toespraak pleitte Marijnissen er opnieuw voor om de energiesector te nationaliseren.

Meerdere sprekers
Bij het PrinsjesdagProtest waren ook mooie interviews te beluisteren met rechtstreeks betrokkenen uit de zorg, huurders en de Tweede Kamerleden Bart van Kent, Sandra Beckerman en Jimmy Dijk. Erg verfrissend was het optreden van Raoul Hedebouw, de voorzitter van de PVDA België.

Protestmars door Den Haag
De actie werd afgesloten met een protestmars door Den Haag. De betogers, die uit het hele land kwamen, liepen achter een groot spandoek met de tekst "Kom op voor Nederland". De tocht verde langs verschillende ministeriën en de Tweede Kamer, inclusief het "Torentje".

Vertegenwoordiging Horst aan de Maas

Foto: Wilma Kurvers / SP Horst aan de Maas
Vanuit de SP-afdeling Horst aan de Maas werd ook enthousiast deelgenomen aan het succesvolle PrinsjesdagProtest. Wilma Kurvers: "Er heerste een fijne sfeer en dat kun je aan onze gezichten ook wel zien".

Komende week is het Prinsjesdag en de Algemene Beschouwingen. De SP wil dat de kosten voor mensen omlaag gaan en dat we kiezen voor het investeren in onze zorg in plaats van bezuinigen. Dat kan: Verhoog het minimumloon nu naar 16 euro, maak boodschappen en ov betaalbaar door de btw te schrappen en maximeer de prijzen van de energie als we onze energie nationaliseren! Het is tijd om ons land weer op te bouwen. Dat kan als we kiezen voor de winst van eerlijk delen. Voor mensen in plaats van markten. Voor solidariteit in plaats van tweedeling.