Lilian Marijnissen gekozen als lijsttrekker bij Kamerverkiezingen op 22 november

24 juli 2023

Foto: SP / SP

Lilian Marijnissen is zaterdag 22 juli 2023 door de Partijraad van de SP gekozen als lijsttrekker van de SP bij de Kamerverkiezingen op 22 november 2023. Sebastian Lutterberg, de vertegenwoordiger van de SP Horst aan de Maas op de Partijraad, stemde ook vóór het lijsttrekkerschap van Marijnissen, net als een grote meerderheid - 94 procent - van de aanwezige afdelingsvertegenwoordigers.

Sebastian over de lijsttrekkersverkiezing: "Ik vond de speech van Lilian - waarin ze haar verkiezing tot lijsttrekker aanvaardde - erg goed. De stemming zat er goed in, er is hoop op nieuwe tijden!" Verder meldt Sebastian dat er 23 september een verkiezingscongres zal plaatsvinden. Daaraan voorafgaande wordt het verkiezingsprogramma in een algemene ledenvergadering in alle afdelingen besproken. In Horst aan de Maas vindt die Algemene Ledenvergadering plaats op 6 september. Alle leden van de SP Horst aan de Maas worden voor die vergadering persoonlijk uitgenodigd.

"Hoop op strijd om de ideeën in plaats om de poppetjes"
Lilian Marijnissen sprak de hoop uit dat de  verkiezingscampagne 'een echte strijd om de ideeën' wordt. 'Partijen kunnen wel van gezicht wisselen, maar als de ideeën hetzelfde blijven, worden de problemen in Nederland nog steeds niet opgelost. Het maakt mij eerlijk gezegd geen zak uit of iemand man, vrouw, oud of jong is. Al dat geouwehoer over nieuw leiderschap of vrouwelijk leiderschap of wat voor leiderschap we ook allemaal hebben - het is inhoudsloze, vage campagnetaal.'

Zonder zijn naam te noemen, ging zij in op Frans Timmermans, die terugkeert naar Den Haag om de samenwerking tussen de PvdA en GroenLinks te leiden. Timmermans was in het kabinet-Rutte II (VVD en PvdA) minister van Buitenlandse Zaken, voordat hij EU-commissaris werd. Marijnissen: 'Je kunt wel met veel media-aandacht iemand uit Brussel halen, die hier roept dat hij premier wil worden, maar toen hij het hier in Nederland voor het zeggen had, koos hij samen met de VVD voor het sluiten van de verzorgingshuizen. Voor het sluiten van de sociale werkplaatsen. Voor het invoeren van het schuldenstelsel voor studenten. En voor het verhogen van de AOW-leeftijd. Dan zeg ik: dit is oude politiek en zeker niet de nieuwe politiek waarop Nederland zit te wachten.'

Luister hier naar de complete toespraak van Lilian Marijnissen.