Antwoord op vragen SP over D'n Crouwel in Sevenum

18 mei 2023

Antwoord op vragen SP over D'n Crouwel in Sevenum

Foto: Paul Geurts / SP Horst aan de Maas

Op 2 mei 2023 stuurde de SP een brief aan de gemeenteraad en het college van B&W van de gemeente Horst aan de Maas met een pleidooi voor het behoud van de oude boerderij D'n Crouwel in Sevenum. In de gemeenteraadsvergadering van 16 mei gaf wethouder Joosten (CDA) antwoord op de brief van de SP: doel van de gemeente is het pand te behouden.

Wethouder Joosten vertelde de gemeenteraad dat recent een inventarisatie heeft plaats gevonden naar cultuurhistorische gebouwen in Horst aan de Maas en dat D'n Crouwel daaruit naar voren is gekomen als een "karakteristiek pand".  Dat betekent dat het pand daarmee beschermd wordt tegen bijvoorbeeld sloop of 'mislukte' verbouwingen. Met het predicaat 'karakteristiek' kan de gemeente - die inmiddels eigenaar is van het pand - sturen op behoud van het pand. Joosten meldde ook dat het pand verkeert in een slechte bouwkundige staat en daarom is de gemeente nu aan het bekijken hoe op verschillende manieren het behoud gerealiseerd kan worden.

Aanvullend meldde de verantwoordelijk wethouder dat enkele weken geleden een schuur bij de boerderij spontaan is ingestort. De schuur is niet meer te redden. Dat heeft er toe geleid dat de gemeente zich nu focust op de boerderij en de schuur die daar aan vast zit. De ingestorte schuur wordt zorgvuldig ontmanteld, zodat de materialen in de toekomst nog gebruikt kunnen worden voor een eventuele reconstructie van de schuur.

Het definitieve besluit over het behoud van D'n Crouwel in de gemeenteraad kan plaats vinden nadat de haalbaarheid - zowel technisch als financieel - is onderzocht. Doel van het onderzoek: is het pand echt van cultuurhistorische waarde om het te behouden? Dat onderzoek zal dus afgewacht moeten worden.