Lilian Marijnissen 11 maart naar Sevenum voor actie tegen 'blokkendozen'

7 maart 2023

Lilian Marijnissen 11 maart naar Sevenum voor actie tegen 'blokkendozen'

Foto: SP / SP Horst aan de Maas

Op zaterdag 11 maart 2023 komt Lilian Marijnissen (voorzitter van de SP-fractie in de Tweede Kamer) naar Horst aan de Maas. Om samen met omwonenden actie te voeren tegen bouwplannen van Vida XL. Vida XL wil een nieuw distributiecentrum, een kantoor en huisvesting voor arbeidsmigranten bouwen in Venlo, aan de grens met Horst aan de Maas. De nieuwe enorme blokkendoos brengt niets goeds voor Horst aan de Maas. Alleen extra werkgelegenheid voor arbeidsmigranten en verdere verdozing van ons landschap. Er wordt een accommodatie voor 600 arbeidsmigranten gebouwd nabij de vestiging van Vida XL en ondertussen heeft Horst aan de Maas een groot tekort aan betaalbare woningen. Woningzoekenden staan gemiddeld zo'n zeven jaar (!) op een wachtlijst vóór ze een fatsoenlijke woning krijgen.

Samen met bewoners zal de SP duidelijk maken dat we geen nieuw distributiecentrum van VidaXL willen. Voor bedrijven die verdienen over de rug van kwetsbare arbeidsmigranten is er ruimte genoeg, terwijl de levens van vele mensen stilstaan vanwege het tekort aan betaalbare en fatsoenlijke huizen. Dat moet anders!

De SP voert zaterdagmiddag 11 maart om 13.00 uur actie tegen de komst van het distributiecentrum door het onthullen van het protest billboard bij de gemeentegrens tussen Horst aan de Maas en Venlo waar de locatie gebouwd wordt (Mary Kingsleystraat 4 in Venlo). Iedereen - en zeker de omwonenden - worden uitgenodigd om hun steun te betuigen tegen de komst van het distributiecentrum.

Eerder al hebben de SP Venlo en de SP Horst aan de Maas samen met de Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten bezwaar ingediend tegen de bouwplannen van Vida XL. Maandag 13 maart 2023 vindt de hoorzitting plaats waar Paul Geurts namens de SP en de Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten haar bezwaren toe zal lichten.

Foto: SP / SP
Later in de middag - om 15.00 uur - gaan Lilian Marijnissen, Jorge Wolters Gregório van SP Limburg en Paul Geurts van Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten in de Trapperie De Werkplats in Sevenum (Raadhuisstraat 26) in gesprek over de ontwikkelingen op Greenport en de gevolgen van arbeidsmigratie voor Horst aan de Maas in het algemeen en Sevenum in het bijzonder.