SP wil openheid over handelwijze Californië BV inzake gronddeal

9 februari 2023

SP wil openheid over handelwijze Californië BV inzake gronddeal

Op 16 november 2022 stuurde de fractie van de SP in Provinciale Staten schriftelijke vragen naar het College van Gedeputeerde Staten van Limburg over de handelwijze van de directie van Californië BV inzake een gronddeal met haar oud-directeur. De provincie heeft aandelen in Californië BV, evenals de gemeente Horst aan de Maas en is dus mede-eigenaar. Dinsdag 7 februari 2023 liet verantwoordelijk gedeputeerde Satijn weten dat hij voorlopig geen antwoorden geeft op de vragen van de SP (zie bijlage). Reden voor de SP om samen met de PvdD een motie in te dienen om meer openheid te krijgen over de gronddeal (zie bijlage). Inmiddels is gebleken dat B&W van Horst aan de Maas al eerder op de hoogte waren van de mogelijke malversaties rondom de gronddeal.

In de raadsvergadering van 6 september 2022 waste wethouder Beurskens (Essentie) zijn handen nog in onschuld, toen in de raad een brief behandeld werd over de gronddeal, waarbij een oud-directeur van Californië BV grond kocht onder de eerder door de BV betaalde prijs om er vervolgens zonnepanelen op te leggen. Nu blijkt echter dat het gemeentebestuur al veel eerder op de hoogte was van de gang van zaken en daar zélf al vragen over had gesteld aan de BV. Dat blijkt uit een artikel in De Limburger van dinsdag 7 februari 2023. Daarin schrijft De Limburger dat de gemeente Horst aan de Maas zich in mei 2021 al zorgen maakte over mogelijke belangenverstrengeling bij de grondverkoop van Californië BV aan zijn eigen directeur. Zowel burgemeester Ryan Palmen als toenmalig wethouder Rudy Tegels stelde er vragen over, maar kreeg geen antwoorden. De Limburger: "In mei 2021 stelde wethouder Tegels in de vergadering van Californië-aandeelhouder, Greenport Venlo, vragen over de gronddeal. Is er wel in het belang van Californië gehandeld, wilde hij weten. „Is er wel gesproken met de directeur over mogelijke belangenverstrengeling bij grondtransacties waarbij de directeur betrokken zou zijn?”, staat in de vertrouwelijke notulen van die vergadering. Volgens Greenport-directeur Van Heugten was er niks aan de hand. Hij vond dat de commissarissen van Californië „integer en transparant” hadden gehandeld en hadden „voorkomen dat er sprake was van belangenverstrengeling met de directeur”. Maar ze hadden „wellicht niet kunnen wegnemen dat bij externen de schijn daarvan wel is gewekt.” Voor de gemeente Horst aan de Maas was de kous daarmee niet af, schrijft De Limburger. Brieven werden geschreven en een gesprek gevoerd, maar dat leverde ook onvoldoende duidelijkheid.

Om die duidelijkheid wél te krijgen stelde de SP-fractie in Provinciale Staten van Limburg een aantal vragen. Dinsdag 7 februari 2023 liet Gedeputeerde Satijn weten voorlopig nog geen atwoord te geven op de vragen (zie bijlage). HIj schrijft: "In afwachting van een extern onafhankelijk en onpartijdig onderzoek door Californië B.V is de beantwoording van de schriftelijke vragen van de Statenfracties (SP en PvdD) inzake ontwikkelingen rondom Greenport Venlo) verdaagd". De SP legt zich daar niet bij neer en heeft samen met de PvdD een motie aangekondigd om alsnog openheid te krijgen. De twee partijen geven in hun motie aan dat Provinciale Staten richting moeten kunnen geven aan het feitenonderzoek naar de gronddeal, en de inzet van het college voor het zetten van juridische stappen. Bij de beantwoording van schriftelijke vragen dient volgens SP en PvD het Reglement van Orde gevolgd te worden.