Kamervragen SP over sluiten crisisnoodopvang Horst

28 december 2022

Kamervragen SP over sluiten crisisnoodopvang Horst

Foto: SP / SP

De SP in de Tweede Kamer heeft aan Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid Eric van der Burg vragen gesteld (zie bijlage) over het besluit van burgemeester Palmen van Horst aan de Maas om de crisisnoodopvang voor asielzoekers in de Kasteelse Bossen te sluiten. De burgemeester heeft dat besluit genomen ondanks aandringen van vrijwilligers, omwonenden, de bewoners van de noodopvang, onderwijzend personeel en burgers uit Horst aan de Maas én een motie die gesteund werd door een meerderheid van de gemeenteraad om dat besluit te herzien.

Vraag aan staatsecretaris: ga in overleg  met burgemeester
Concreet vraagt SP Kamerlid Van Dijk de staatssecretaris om met de burgemeester van Horst aan de Maas in overleg te treden met als inzet om af te zien van sluiting van de noodopvang per 8 januari 2023 en de asielzoekers te garanderen dat ze in ieder geval tot juli 2023 op de huidige opvang in de Kasteelse Bossen in Horst kunnen blijven. Volgens de SP is het van belang dat door de burgemeester gehoor gegeven wordt aan de breed gedragen oproep vóór behoud van de crisisopvang tot juli 2023.

Dringende oproep: niet sluiten vóór reactie staatssecretaris
Naar aanleiding van de Kamervragen heeft de SP Horst aan de Maas een brief gestuurd naar de burgemeester (zie bijlage), waarin de SP de burgemeester dringend vraagt om het uitvoeren van zijn besluit in ieder geval uit te stellen totdat de staatssecretaris antwoord heeft gegeven op de Kamervragen en/of met de burgemeester in overleg is gegaan over het openhouden van de crisisnoodopvang.