Acties in Den Haag, Horst en Sevenum vóór nationaliseren energieleveranciers

26 november 2022

Acties in Den Haag, Horst en Sevenum vóór nationaliseren energieleveranciers

Foto: Gerard Timmermans / SP Horst aan de Maas

Mensen uit het hele land kwamen donderdag 10 november 2022 naar Den Haag om actie te voeren voor het nationaliseren van onze energie. En zaterdag 12  en 26 november 2022 stonden de vrijwilligers van de SP Horst aan de Maas in het centrum van Horst en Sevenum om handtekeningen te verzamelen onder de petitie, waarin geëist wordt om de energieleveranciers te nationaliseren.

Dit kabinet wil energiebedrijven miljarden euro’s aan belastinggeld geven, zonder dat de Nederlandse belastingbetalers daar zeggenschap voor terugkrijgen. Daarom voerden Lilian Marijnissen en Renske Leijten een symbolische actie bij de Tweede Kamer voorafgaande aan het debat over het prijsplafond. Voor de Tweede Kamer werden de nieuwe logo’s getoond van Vattenfall, Essent en Eneco - zoals die eruit zouden zien nadat ze genationaliseerd zijn.

Foto: SP / SP

Marijnissen: "Al ruim 80.000 mensen tekenden onze volkspetitie voor het verlagen van de rekening en het nationaliseren van de energie". En hoewel het in Horst centrum niet erg druk was, tekenden daar in korte tijd toch nog zo'n 40 mensen de volkspetitie. En in Sevenum ondertekenden maar liefst 79 mensen de petitie. Duidelijk een succesvolle actie. En dat het hard nodig is, blijkt ook wel uit de soms schrijnende verhalen van mensen met betrekking tot de energieprijzen, maar ook de stijging van de kosten voor de noodzakelijke boodschappen.

Waar het om gaat? Commerciële bedrijven verhogen onze energierekeningen en worden lachend rijk, terwijl mensen in de kou zitten. Dit moet anders. Daarom zegt de SP: "Nationaliseer onze energie" Uit onderzoek blijkt dat 80% van de Nederlanders vindt dat de energie weer genationaliseerd moet worden en dat het privatiseren van de energie een fout was.

Wilt u ook de volkspetitie ondertekenen? Dat kan hier.

En zie hieronder een filmpje van de actie in Den Haag: