"Oekraïne" beweegt ook de gemeenteraad van Horst aan de Maas

10 maart 2022

"Oekraïne" beweegt ook de gemeenteraad van Horst aan de Maas

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

In de raadsvergadering van 10 maart 2022 kwam de oorlog in Oekraïne volop aan de orde. Een aantal partijen - waaronder de SP - dienden een motie in om te inventariseren welke gebouwen in Horst aan de Maas beschikbaar gesteld konden worden voor de opvang van vluchtende Oekraïners. Op het verzoek van de PvdA aan de SP om de motie mee in te dienen, is de SP niet ingegaan. Inmiddels was opvang in Sporthal De Berkel immers al geregeld. De SP steunde de motie wél bij de stemming daarover. Hetzelfde gold voor een motie over het contract van de gemeente met Gazprom, die de SP wél mee indiende.

SP-fractievoorzitter Sonja van Giersbergen gaf in een kort commentaar op de motie over de opvang van Oekraïnsche vluchtelingen aan, dat de SP van mening is dat - waar nodig - vluchtelingen uit de hele wereld - conform het Handvest voor Vluchtelingen - opgevangen moeten worden in Nederland, dus ook in Horst aan de Maas. Mede als gevolg van oorlog, maar ook als gevolg van de klimaatveranderingen worden veel mensen met de dood bedreigd en daardoor zijn er veel mensen op drift. "Nu vindt dat plaats in Oekraïne en moeten we ons weer van onze beste kant laten zien", aldus Sonja van Giersbergen.

In de raadsvergadering kwam ook een motie in behandeling over het contract van de gemeente Horst aan de Maas met Gazprom (zie bijlage). De motie riep op om het contract met Gazprom zo snel als mogelijk te beëindigen. Omdat met het geld dat Gazprom onder andere via de gemeente Horst aan de Maas en de 120 andere gemeenten in Nederland verdient de oorlog van Rusland tegen Oekraïne gefinancieerd wordt. De SP heeft de motie mee ingediend. In een toelichting gaf SP-fractievoorzitter Van Giersbergen aan dat ze wel zorgen heeft over de consequenties voor de prijs van gas.

Foto: SP / SP
BV NL viel bij monde van Imke Emons de SP aan op het mede indienen van de motie. Volgens Emons komt de SP altijd op voor de inwoners met lagere inkomens, maar juist die mensen zullen volgens Emons het meeste lijden onder het beëindigen van het contract. Volgens haar worden die mensen nu door de SP in de steek gelaten. Van Giersbergen reageerde met de opmerking dat de motie oproept "zo snel als mogelijk" het contract te beëindigen. Wethouder Kuipers stelde dat beëindiging al kan tegen het einde van dit jaar, want dan loopt het contract met Gazprom af. Het contract eerder afkopen, zou Gazprom meer als het dubbele opleveren van wat ze nu krijgt betaald door de gemeenten en dat wees hij dan ook - terecht - af. Aan het einde van dit jaar kan gekozen worden voor een andere leverancier.

Wat betreft de consequenties voor de burgers van Horst aan de Maas geeft de fractievoorzitter van de SP aan, dat zij - bij de motie over compensatie van de burgers in verband met de hoge energieprijzen - al heeft laten blijken dat de inwoners waar nodig financieel ondersteund moeten worden. En de SP strijdt er - bijvoorbeeld in de Tweede Kamer - voor dat het bedrag voor compensatie flink verhoogd wordt! "Daar heb ik BV NL (nog) niet over gehoord!", stelt Van Giersbergen. "Steun bieden aan burgers in verband met de hoge energieprijs (die overigens al vóór de oorlog speelde) sluit absoluut niet uit dat je alles inzet om Rusland de voet dwars te zitten - ook via sancties door gemeenten". De SP is van mening dat we een door en door corrupt land met een dictator als Poetin absoluut niet moeten steunen via bijvoorbeeld contracten met Gazprom. Daarmee financieren we feitelijk de oorlog van Rusland. Ook al denkt BV NL anders over de situatie en staat zij absolute neutraliteit voor. De SP is van mening dat we alle middelen moeten gebruiken om de oorlog te beëindigen. Bij voorkeur met diplomatieke middelen.

De SP kreeg in de gemeenteraad volop steun van Bram Hendrikx van Essentie, die benadrukte dat de SP alle twee deed: én opkomen voor de belangen van burgers in Horst aan de Maas die moeite hebben met de kosten van energie én opkomen tegen de oorlog in Oekraïne. Hij complimenteerde de SP met haar consequente principiële standpunt.