Logeeropvang voor kinderen met een beperking in Noord-Limburg onvoldoende

15 februari 2022

Logeeropvang voor kinderen met een beperking in Noord-Limburg onvoldoende

Foto: Handkasteel / SP Venray

Om gezinnen met kinderen met (meervoudige) beperkingen of problemen te ontlasten, kunnen de ouders gebruik maken van  logeeropvang. De zogenaamde "respijtzorg". Acht Noord-Limburgse gemeenten - waaronder Horst aan de Maas - hebben daar afspraken over gemaakt met zorginstellingen. Met die "respijtzorg" verblijven de kinderen in de weekeinden bij een zorg- of verpeeggezin of in een instelling. Voor veel ouders is dit een belangrijke vorm van opvang. Zo kunnen zij de zorg voor hun kinderen blijven volhouden en af en toe een rustpauze inlassen. De SP Venray kreeg echter diverse meldingen van ouders bij wie de logeeropvang per 1 januari werd stopgezet. Reden voor de SP vragen te stellen aan het college van B&W.

Jan Hendriks, fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad van Venray: “We kregen in eind november vorig jaar de eerste meldingen binnen dat per 1 januari de logeeropvang voor kinderen met een beperking zou worden stopgezet. Ouders belden ons in paniek op. We zijn in gesprek gegaan. Dat maakte veel indruk. Het was voor mij duidelijk dat voor deze ouders de logeeropvang ontzettend belangrijk is. De zorg voor hun kinderen is zo intensief en vraagt zo ontzettend veel energie dat ze af en toe moeten opladen om niet overbelast te raken. Dat opladen doen ze dan in het weekend dat hun kind tijdelijk liefdevol elders wordt opgevangen. Daarna kunnen de ouders zich weer voor de volle honderd procent geven. Het logeren is letterlijk overleven. Je wilt je kind alle zorg en liefde geven die het nodig heeft. Alleen dat lukt je niet 24 uur per dag, 7 dagen in de week en 365 dagen per jaar. Niemand houdt dat vol, daarom is de logeeropvang zo belangrijk”.

De SP stelde naar aanleiding van de noodkreet van de ouders vragen aan het college van Burgemeester en Wethouders. Uit de antwoorden blijkt dat de logeeropvang geen structurele voorziening is. Logeren is een tijdelijke vorm van ondersteuning die maximaal acht maanden mag duren, met de mogelijkheid van nog eens acht maanden verlenging. Daarna houdt het op. En daar willen de acht gemeenten streng de hand aan gaan houden. Er wordt volgens B&W van Venray wel begeleiding ingezet die als doel heeft het gezin te versterken waardoor de logeeropvang niet meer nodig zou moeten zijn. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om - als opvang toch langer nodig blijkt - opvang te regelen in "deeltijdverblijf" in bijvoorbeeld een kleinschalige woongroep. Dat verblijf wordt uit een ander potje betaald als de "respijtzorg". Volgens het college van B&W van Venray zijn er wel instellingen die de logeeropvang verlenen voor onbeperkte tijd, maar volgens het college is dat niet de bedoeling. Zij ziet logeeropvang als een pleister en niet als een definitieve oplossing. De gemeente wil door de extra begeleiding boven op de logeeropvang er voor zorgen dat logeren na de maximale termijn niet meer nodig is. Gezinnen leren volgens de gemeente door de begeleiding meer beroep te doen op vrienden en familie. In de praktijk blijkt dat dit volgens de SP niet altijd mogelijk is.

De SP heeft ouders die tegen problemen met de logeeropvang aanlopen opgeroepen zich te melden bij de SP Venray. Dit kan door een mail te sturen naar venray@sp.nl. De SP neemt dan contact op met de melder.