SP Horst aan de Maas: "Meer betaalbare woningen in Horst aan de Maas"

6 december 2021

SP Horst aan de Maas: "Meer betaalbare woningen in Horst aan de Maas"

Foto: SP / SP

De SP pleit al jaren voor meer sociale huurwoningen en betaalbare huizen voor onze inwoners. En ook in de komende raadsvergadering zal de SP-fractie daar voor pleiten.

Op dit moment zijn er veel te weinig huizen beschikbaar, waardoor mensen blijven zitten waar ze zitten, ook al is het huis niet meer geschikt voor de levensfase waarin men terecht is gekomen. Iedereen heeft er last van: de ouderen die ‘vastzitten’ in hun te grote huis met trappen; het jonge gezin dat juist graag die woning zou hebben in plaats van de krappe ruimte die ze nu hebben. En de jongeren willen maar wat graag dat compacte huis of appartement.

De komende jaren worden er 1000 woningen bijgebouwd. Tenminste, als de wethouder zich aan zijn woord houdt en de toezegging aan de SP na komt. Daar is twijfel over gezaaid, want onlangs waren er al weer terugtrekkende bewegingen te horen: te weinig ambtenaren, overspannen bouwmarkt en partijen die hun werk niet op tijd klaar krijgen om grond bouwrijp te maken. Het zal zo zijn, maar voor de SP heeft het lang genoeg geduurd. De schop moet de grond in voor meer sociale huur- en betaalbare huizen.

Een instrument om de huizen betaalbaar te houden zijn de grondprijzen. Die wordt altijd in december vastgesteld door de gemeenteraad. De SP gaat een voorstel doen om de grondpijs voor huizen met een WOZ-waarde tot 245.000 euro vast te stellen op 135 euro/m2, het bedrag waarvoor een jongere een starterslening kan krijgen. Huizen met een WOZ-waarde tussen 245.000 en 355.000 euro zouden dan 185 euro per m2 moeten  gaan betalen, de grens voor de Nationale Hypotheek Garantie. Alle huizen met een WOZ-waarde boven de 355.000 euro vallen in het hoogste grondprijstarief van 235 euro per m2.

In het voorstel van het college van B&W wordt alleen voor sociale huurwoningen het laagste tarief gerekend en wordt verder onderscheid gemaakt tussen midden en hoger segment woningen. De SP denkt dat met haar voorstel meer duidelijkheid komt en dat er meer betaalbare woningen gebouwd kunnen worden en dat degenen die een huis van meer dan 355.000 euro kunnen betalen vast meer reserve hebben om iets meer te betalen voor diegenen die dat niet kunnen. Sonja van Giersbergen, fractievoorzitter van de SP: "Wij noemen dat solidariteit, eens kijken hoe andere partijen hierover denken".