Huizen voor mensen, niet voor winst!

18 oktober 2021

Huizen voor mensen, niet voor winst!

Foto: Wilma Kurvers / SP Horst aan de Maas

Een schreeuwend tekort aan betaalbare woningen, hoge huren, beleggers die de halve straat opkopen, wachtlijsten, achterstallig onderhoud, huisjesmelkers die flink geld verdienen. De wooncrisis raakt velen. Dit moet anders. Als we samen sterk staan dan ziet iedereen dat ze niet meer om ons heen kunnen. De SP was daarom ook in groten getale aanwezig op zondag 17 oktober 2021 bij de woonopstand in Rotterdam. Ook de afdeling Horst aan de Maas was vertegenwoordigd. Want ook in Horst aan de Maas is de woningnood groot. Acht jaar of meer wachten op een sociale huurwoning is in de gemeente helaas al “heel gewoon”.

Onder leiding van met name de VVD, is van onze huisvesting een 'markt' gemaakt. Maar een huis is om in te wonen en niet om rijk van te worden. Daarom is het belangrijk dat we van ons laten horen!Een huis is geen verdienmodel. Wij willen dat de macht van beleggers wordt gebroken, dat de huren worden gemaximeerd, de verhuurderheffing afgeschaft en dat er betaalbare woningen worden gebouwd. Door een van de vele sprekers tijdens de manifestatie werd gesproken over ‘zakkenrollerij op hoog niveau’! En dat is het, want voor grote groepen mensen is er geen plaats op de woningmarkt omdat de prijzen torenhoog zijn en de wachtlijsten erg lang. Jongeren, starters en ouderen krijgen geen kans om voor hen passende en vooral betaalbare woonruimte te vinden.

Foto: Wilma Kurvers / SP Horst aan de Maas

De woonopstand gaat door. De volgende is in Nijmegen op 31 oktober a.s. Volgende maand zijn de steden Den Haag op 14 en Groningen op 28 november aan de beurt om het woonverzet te organiseren.