Gemeenteraad volgt advies B&W Horst aan de Maas: geen onafhankelijk onderzoek naar kwestie Knops.

20 oktober 2021

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

De gemeenteraad van Horst aan de Maas wil geen onafhankelijk onderzoek instellen naar mogelijke bevoordeling van Raymond Knops toen die een huis liet bouwen met de Ruimte voor Ruimteregeling. Dat heeft de raad besloten naar aanleiding van het voorstel van de SP in de vergadering van dinsdag 19 oktober 2021 om juist wel een onderzoek te verrichten. Daarmee volgden de fracties van BVNL, VVD, PvdA, Essentie, D66/Groen Links en CDA het advies van het college van B&W dat eerder aan de raad was toegestuurd (lees hier het artikel over dat advies). Voorafgaande aan de behandeling van het SP-voorstel werd kort gedebatteerd over het verzoek van de SP om het voorstel aan te houden tot de raadsvergadering van november. Ook dat verzoek werd afgewezen door de rest van de gemeenteraad.

Het verzoek van SP-woordvoerder Michael van Rengs (foto) tot een latere behandeling van het initaitiefvoorstel is ingegeven door de behoefte van de SP op enkele punten nog nader onderzoek te doen om haar voorstel nog beter te onderbouwen. Met name het CDA wees dat af, waarbij de CDA-woordvoerder Wijnhoven sprak van een "dubbele moraal". Wijnhoven: "Enerzijds zegt de SP het onderzoek van belang te vinden, omdat de kwestie Knops steeds weer terug komt in de media, maar nu vraagt ze uitstel van behandeling, waardoor de kwestie nog langer in de publiciteit blijft".  Dat mevrouw  Wijnhoven dat laatste - als partijgenoot van staatssecretaris Knops - bevreest is te begrijpen, maar de SP gaat het er vooral om - zo stelde SP-woordvoerder Van Rengs - dat het voorstel van de SP zo zorgvuldig mogelijk plaats vindt en daar is nog nader onderzoek voor nodig. De meerderheid van de raad stelde vervolgens dat zij de behandeling van het voorstel van de SP niet wilden aanhouden, maar meteen behandelen.

De meerderheid van de raad wees vervolgens het initiatiefvoorstel van de SP voor een onafhankelijk onderzoek - in navolging van het advies van B&W - van de hand. Er zouden volgens de fracties geen nieuwe feiten naar voren zijn gekomen die zo'n onderzoek zou rechtvaardigen. SP'er Van Rengs wees de overige raadsleden er op, dat als zij de stukken goed hadden gelezen, zij hadden kunnen lezen dat er tussen ministerie, gemeente en provincie verschillende opties werden voorgelegd om te antwoorden op gestelde vragen. "Als er slechts één waarheid geldt, wat maakt het dan dat er verschillende opties moeten worden besproken, die tot één antwoord leiden?", vroeg Van Rengs zich af. Een échte verklaring kwam er niet.

De reactie van D66/Groen Links was wel erg vreemd. D66-woordvoerder Baas stelde al eerder gezegd te hebben dat een extern onderzoek niet nodig zou zijn. En nu de minister had gezegd dat ondersteuning van Knops door rijksambtenaren toegestaan was (minister Ollongren - ook van D66 - vindt ondersteuning aan Knops gerechtvaardigd omdat de kwestie invloed heeft op zijn functioneren als staatssecretaris) was dát voor haar geen reden om wél in te stemmen met een onafhankelijk onderzoek. Vervolgens betoogde Baas dat in de kwestie Knops gesteld werd dat er "juridisch correct gehandeld" was. Maar naar haar mening zou er meer gekeken moeten worden of er sprake was van "behoorlijk bestuurlijk handelen". Er zou meer uitgegaan moeten worden van gedeelde waarden en normen, die dan door de burgemeester bewaakt zouden moeten worden. SP-raadslid Michael Van Rengs reageerde meteen met de opmerking dat - juist als D66/Groen Links die waarden en normen zo belangrijk vinden - dat een onafhankelijk onderzoek zou rechtvaardigen. Daar reageerde de woordvoerder van D66/Groen Links niet op. Overigens was het opvallend dat burgemeester Palmen het eens was met Baas en zich kennelijk dus óók realiseerde dat er in de kwestie sprake was van onoorbare zaken.

SP'er Van Rengs reageerde na afloop van de raadsvergadering op het besluit van de gemeenteraad: "De taken van de gemeenteraad zijn grofweg in drieën op te delen: het vormen van de volksvertegenwoordiging, het stellen van kaders en het controleren van het college van Burgemeester en Wethouders. Die laatste twee taken wil de gemeenteraad van Horst aan de Maas kennelijk niet vervullen bij het dossier Knops". Volgens de SP moet er rust komen in deze kwestie. Van Rengs: "Deze zaak moet afgesloten worden. Als er steeds nieuwe zaken opkomen in deze kwestie, wordt óók de gemeente in een kwaad daglicht gezet. Alle andere partijen zien dat verband helaas niet of in ieder geval onvoldoende. Zelfs niet het CDA, die bij een andere zaak (houtstook bij kassen) hoog van de toren blies en stelde dat in dat dossier "de laatste steen boven moet komen". Hoogst verwonderlijk hoe met name het CDA met twee maten meet, zo vlug als er een eigen partijgenoot betrokken is bij een kwestie...".